آخند سکوتش را شکست

ملا حسن آخند؛ رییس الوزرای طالبان در نخستین بیانیه خود گفت که «امارت اسلامی» حقوق زنان را تامین کرده و آنان حق تحصیل و کار دارند.
او در این بیانیه، بحران اقتصادی افغانستان را میراث حکومت اشرف‌غنی خواند.ملا حسن آخند در این بیانیه خود که شنبه‌شب (۶ قوس) در قالب یک پیام صوتی منتشر شد، گفت که آموزش دختران ادامه دارد و امید است شرایط بهتر برای آموزش آنها فراهم شود.

رییس دولت طالبان انتقاد از سیاست «امارت اسلامی» علیه زنان را رد کرد و گفت که مردم باید قضاوت کنند که «آیا در حکومت پیشین حقوق زنان رعایت می‌شد یا در حکومت کنونی؟»

او اضافه کرد که در حال حاضر زنان در افغانستان مصون‌اند و هیچ‌کسی نگاه بدی به سوی آنها نمی‌تواند.

ملا حسن آخند افزود: «زنان حق تحصیل و کار را دارند، هماکنون درس می‌‌خوانند و کار می‌کنند و ما برای شان زمینه‌های خوبتری درس و کار را مساعد می‌سازیم. آن‌ها از همه حقوق اساسی و مشروع شان برخوردار خواهند بود.»

زنان اما می‌گویند پس از تسلط طالبان، این قشر به حاشیه راننده شده و از حقوق اساسی شان از جمله حق کار و اموزش محروم شده‌اند.

در حال حاضر مکاتب متوسطه دخترانه مسدود است و زنان کارمند در ادارات دولتی نیز خانه‌نشین شده‌اند.

رییس دولت طالبان همچنین با اشاره به انتقادها از ترکیب دولت «امارت اسلامی» مبنی بر همه‌شمول نبودن این دولت گفت که «آیا حکومت گذشته همه‌شمول بود یا حکومت کنونی؟»

فعلا در کابل دولتی تشکیل شده‌است که تمام‌ اعضای آن طالبان و عمدتا پشتون هستند. در این دولت برای سایر گروه‌های سیاسی و قومی و همچنین زنان هیچ جایگاهی در نظر گرفته نشده‌است. با این حال کشورهای منطقه و جهان بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت تمام اقوام افغانستان تاکید دارند و این امر را یکی از شرایط شناسایی دولت طالبان تعیین کرده‌اند.

ملا حسن آخند در نخستین بیانیه خود بحران اقتصادی کنونی را میراث حکومت اشرف‌غنی خواند.

او گفت که مشکلات بیکاری، قحطی و افزایش قیمت‌ها در کشور پیش از روی کارآمدن حکومت طالبان وجود داشت‌.

ملا حسن گفت که اگر ذخایر ارزی بانک‌ مرکزی آزاد شود، مشکل اقتصادی رفع خواهد شد.

حدود ۱۰ میلیارد دالر منابع ارزی افغانستان پس از تسلط طالبان توسط امریکا مسدود مسدود شد. واشنگتن تاکید دارد که این پول را در اختیار طالبان قرار نخواهند داد.

نخست‌وزیر حکومت طالبان در ادامه به جهان اطمینان داد که در پالیسی امارت اسلامی مداخله در امور دیگران به‌خصوص همسایه‌ها جا ندارد.

او گفت: «مردمی نیستیم که در زبان ما یک چیز و در عمل ما چیزی دیگری باشد. کشور با مشکل مواجه است و کوشش می‌کنیم که کشور و ملت خود را از فقر نجات دهیم.»

بیش از صد روز از حضور طالبان در قدرت می‌گذرد و ایت اولین پیام صوتی ملا حسن آخند است که نشر می‌شود.

تا کنون در میان کاربران شبکه های اجتماعی افغانستان عدم صحبت کردن او به یک طنز تبدیل شده بود.

علیرغم اینکه آخند سکوتش را شکست اما هنوز عده‌ای می‌گویند چرا رییس الوزرا بصورت زنده و تصویری با مردم حرف نزد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *