آیا واقعا « تورم» دارایی است؟

بایدن در پاسخ به خبرنگار فاکس نیوز که از او می‌پرسد آیا فکر می‌کنید تورم در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره برایتان هزینه سیاسی خواهد داشت می‌گوید: «تورم بیشتر برای من خوبه (یه دارایی خوبه برای من) چه احمق مادر … ای هستی» حالا اینکه این سخنان را وقتی گفته که فکر می‌کرده میکروفون بسته اس یا نه موضوع بحث ما نیست! این هم که فحش ناموسی میدهد موضوع بحث ما نیست!

آن جمله اولش موضوع بحث ماست که از صد تا فحش ناموسی برای اقتصاد خوانده‌ها و اقتصاد‌دان‌ها بدتره!

تورم یعنی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها. یعنی همه کالاها در اقتصاد تقریبا با هم گران میشن ولی یکی بیشتر و دیگری کمتر. این اتفاق وقتی می‌افته که نقدینگی یا همان چاپ پول زیاد شده باشد.

در حالت عادی و بدون افزایش نقدینگی، وقتی یک کالا گران بشود کالای دیگر ارزان می‌شود و شما تورم به‌معنای افزایش سطح عمومی هم قیمتها را حس نمی‌کنید.

حالا اینکه رییس جمهور امریکا بعنوان کشوری که تکنولوژی کنترل تورم را از دهه ۸۰ میلادی عملا توانست در دست بگیرد و از آن سال تورم‌های آمریکا و البته دنیا تک رقمی شد و از ۱۹۹۰ تقریبا به زیر ۵ درصد رسید و با کنترل پول همان جا باقی ماند! حالا این تورم حدود ۷ درصدی آمریکا که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده یک شوک بزرگ برای خانوارها ایجاد کرده که حتما در انتخابات کنگره موثر خواهد بود. اما این هم بحث ما نیست!

تورم باعث کاهش قدرت خرید می‌شود پس یک دارایی خوب برای بایدن یا طبقات متفاوت و متوسط نیست! تورم فقط برای یک دهک بالا و خصوصا برای یک صدک بالای جامعه که بایدن هم جزو آنهاست باعث افزایش ثروتشان می‌شود چون دارایی زیاد دارند و دارایی‌ها مثل مسکن و … هم با تورم بالا میروند (این قسمت را که ایرانی‌ها خیلی خوب می‌فهمند) اینکه یک رییس جمهور بگوید تورم دارایی خوبیه فارغ از اینکه بلحاظ اقتصادی خطاست و بمعنای نفهمیدن اصول اولیه اقتصاد است، انگار که فقط به ارزش املاک و دارایی‌های خودش نگاه کرده و اصلا ذره‌ای دغدغه مردم و زندگی آنها را ندارد!

حس میکنم بسیاری از مسئولین ما هم در مورد تورم، واقعی شدن نرخ ارز و انرژی و … همین حس بایدن را دارند! فقط به‌روی خودشان نمی‌آورند! وگرنه چرا یک مسئول باید از ارز ترجیحی یا قیر رایگان دفاع کند؟! چون خودشان بیشتر از اینها استفاده می‌کنند و رانت ویژه دارند دلشان میخواهد این وضعیت حفظ شود.

قبلا هم گفتم در چارچوب فکری من از اقتصاد و سیاست آمریکا بایدن در دور دوم ریاست جهوری باخت مفتضحانه‌ای خواهد داشت.

صادق الحسینی

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *