اتمر با وزیر خارجه ترکیه در مورد نشست صلح استانبول گفتگو کرد

حنیف اتمر؛ وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفونی با همتای ترک خود، میزبانی دور بعدی گفتگوهای صلح از سوی ترکیه را ستایش کرده است.طبق اعلام وزارت خارجه، اتمر و مولود چاووش اوغلو؛ وزیر امور خارجه ترکیه در مورد گسترش روابط دوجانبه، تقویت تماس‌ها و همکاری‌های چندجانبه، برگزاری نشست کشورهای قلب‌ آسیا-پروسه استانبول و برگزاری دور بعدی گفتگوهای صلح افغانستان به میزبانی ترکیه، گفتگو کرده است.

آقای اتمر آمادگی ترکیه را به عنوان «دوست ارزشمند و قابل‌اعتماد» برای میزبانی دور بعدی گفتگوهای صلح افغانستان ستایش کرده و بر افزایش تماس‌ها و مشورت‌ها در مورد اهداف، دستور کار، شرکت‌کنندگان، و نتایج این نشست تأکید کرده است.

وزیر خارجه گفته که انتظار می‌رود نشست ترکیه گامی به جلو در راستای تأمین آتش‌بس و دستیابی به راه حل سیاسی مطابق به خواست و اراده مردم افغانستان باشد. او برگزاری نشست کشورهای قلب‌آسیا – پروسهٔ استانبول را فرصت خوبی برای مشورت‌ها و آمادگی‌های بیشتر برای دور بعدی گفتگوهای صلح خوانده است.

وزیر خارجه ترکیه پیرامون سفر اخیرش به دوحه و ملاقاتش با وزرای خارجه قطر و روسیه در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرده و گفته که نشست ترکیه جایگزین نه، بل مکملِ روند صلح دوحه خواهد بود.

آقای چاووش اوغلو گفته که اکثر طرف‌های ذیدخل برای شرکت در کنفرانس ترکیه ابراز آمادگی کرده‌اند.

قرار است در ماه اپریل، نشستی شبیه کنفرانس اول بن در مورد افغانستان در استانبول ترکیه برگزاری شود.

این نشست به درخواست امریکا برگزار می‌شود.

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا در نامه‌ای به اشرف غنی گفته بود که قرار است واشنگتن از سازمان ملل بخواهد تا نشستی بین‌المللی را با حضور وزیران خارجه کشورهای منطقه از جمله چین، روسیه، پاکستان، هند و ایران برای صلح افغانستان برگزار کند.

در این نامه، آقای بلینکن خطاب به رییس ‌جمهور غنی گفته‌بود که امریکا پس از موافقت با طرح ارائه‌شده از سوی افغانستان و گروه طالبان از ترکیه خواهد خواست که نشستی در سطح مقام‌های بلندپایه برگزار کند تا دوطرف بتوانند در این نشست توافق‌نامه صلح را نهایی کنند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *