اردوغان به امریکا: پول ما را پس بدهید

ترکیه خواستار جبران خسارت مادی و بازگشت پول این کشور در جریان فسخ معامله خرید جنگنده اف ۳۵ از سوی امریکا شده است.

به گزارش کابل۲۴، به نقل از آکسیوس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه خواستار جبران خسارت مادی و بازگشت پول این کشور در جریان فسخ معامله خرید جنگنده اف ۳۵ توسط امریکا شده است.

در این ارتباط گفته شده، اردوغان از امریکا خواسته است تا بعد از کنار گذاشتن آنکارا از پروژه ساخت جنگنده اف ۳۵ مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار پول کشورش را به آنکارا باز پس دهد.

براساس اعلام منابع خبری، رئیس جمهور ترکیه درباره کنار گذاشته شدن کشورش از پروژه ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ خطاب به مقامات امریکایی گفته است: ما ۱.۴ میلیارد دالر پرداخت کردیم. این پول چه می‌شود. ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم. یا باید هواپیماهایمان را به ما بدهند و یا پولمان را برگردانند.

این موضع گیری اردوغان چند ماه پس از آن اعلام می‌شود که یک مقام مسئول در پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن رسماً آنکارا را از اخراج از برنامه تولید جنگنده نسل پنجمی اف -۳۵ مطلع کرده است.

پیشتر در سال ۲۰۱۹ گزارش شده بود که امریکا ترکیه را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ از روسیه از برنامه چند ملیتی مذکور کنار گذاشته و تحویل این جنگنده‌ها به آنکارا و آموزش خلبانان آن را به تعلیق درآورده است.

ترکیه در کنار، ایالات متحده، انگلیس، کانادا، دانمارک، استرالیا، ایتالیا، هلند، نارو در برنامه «ساخت جنگنده اف ۳۵» مشارکت داشت و بر اساس این قرارداد، هر کدام از این کشورها که در ساخت این جنگنده مشارکت دارند، قطعاتی را می‌سازند که در نهایت در سه نقطه جهان این قطعات کنترل شده و سر هم می‌شوند و به جز ایالات متحده، دو خط تولید دیگر در ایتالیا و جاپان هستند.

ترکیه خواستار خرید ۱۰۰ فروند جنگنده پیشرفته اف -۳۵ شده بود. نخستین جنگنده‌ها در سال ۲۰۱۸ به ترکیه تحویل شد و خلبانان ترکیه تحت آموزش قرار گرفتند و سپس، پنج فروند دیگر از این جنگنده به ترکیه تحویل شد اما تصمیم آنکارا مبنی بر خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ از روسیه، موجب شد که طرف امریکایی از تحویل این جنگنده‌ها به آنکارا خودداری کند و خلبانان ترکیه را از برنامه آموزش برای پرواز این نوع جنگنده خارج کرد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *