امریکا؛ بورسیه «فولبرایت» برای افغانستان لغو شد

یک مقام امریکایی می‌گوید که وزارت امور خارجه این کشور به برنامه معتبر دانشجویی خارجی فولبرایت خود در افغانستان ادامه نخواهد داد. این در حالی است که روز جمعه، ۲۸ جنوری پس از ماه‌ها وقفه در مصاحبه، خبر رد ۱۴۰ داوطلب مرحله نیمه‌نهایی فولبرایت که سال گذشته برای تحصیل در امریکا انتخاب شده‌بودند، اعلام شد.یک مقام وزارت امور خارجه امریکا به ای‌بی‌سی نیوز گفته‌است: «به دلیل موانع قابل توجهی که توانایی ما را برای ارائه یک تبادل امن تجربه، کم می‌کند، روند انتخاب برای برنامه دانشجویان خارجی فولبرایت در افغانستان برای سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۳ پیش نخواهد رفت.»

این مقام امریکایی افزوده‌است: «ما زمان و تلاش قابل توجهی را که متقاضیان فعلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تشخیص می‌دهیم و درک می‌کنیم که این تصمیم ناامیدکننده است.»

به گفته این مقام امریکایی، با وجود پذیرفته‌شدن این دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های امریکا، خروج شتاب‌زده نیروهای امریکایی از افغانستان، چشم‌انداز این برنامه را در ابهام فروبرده‌است.

این مقام همچنین گفته‌است: «در حال حاضر ما درخواست‌های برنامه فولبرایت در افغانستان را ادامه نمی‌دهیم یا نمی‌پذیریم. اگر شرایط به گونه‌ای تغییر کند که بتوانیم دوباره از فرصت‌های فولبرایت برای دانشجویان افغان حمایت کنیم، دوباره درخواست‌ها را برای این برنامه ارائه خواهیم کرد.»

وزارت خارجه امریکا گفته‌است که این برنامه نه تنها برای این دوره متوقف شده؛ بلکه در آینده نیز از افغانستان متقاضی نخواهد پذیرفت.

این مقام افزود که به هیچ درخواستی از افغانستان برای برنامه فولبرایت رسیدگی نمی‌شود. به گفته او اگر شرایط تغییر کرد آن‌وقت فراخوان دیگری داده خواهد شد.

با این حال، برنامه آموزش بیش از ۱۰۰ دانشجوی افغان که با بورسیه فولبرایت در امریکا هستند، ادامه خواهد یافت.

بورسیه‌ فولبرایت یکی از معتبرترین بورسیه‌ها در سطح جهان شناخته می‌شود.

این برنامه در سال ۱۹۴۶ توسط سناتور ویلیام فولبرایت تاسیس شد و هدف آن گسترش روابط بین‌الملل از طریق اعزام دانشجویان و اساتید امریکایی برای آموزش و تدریس به خارج و از آن طرف، آموزش دانشجویان خارجی در امریکاست.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *