امریکا سفارت افغانستان در واشنگتن را مسدود می‌کند

شبکه العربیه انگلیسی به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که ایالات متحده به دیپلمات‌های افغان در این کشور اطلاع داده است که سفارت افغانستان در واشنگتن و همچنین کنسولگری‌های آن کشور در لس آنجلس و نیویارک را تعطیل می‌کند.

این در حالی‌است که پیش از این حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در امریکا از سوی بانک مرکزی این کشور به حالت تعلیق درآمده بود.بر اساس یادداشتی که در ابتدای هفته برای دیپلمات‌های افغان ارسال شده، امریکا گفته است که مصئونیت دیپلماتیک دیپلمات‌های افغان در این کشور را نیز سلب می‌کند.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه امریکا به العربیه انگلیسی گفته است: «هیچ تغییری در وضعیت ماموریت افغانستان یا پرسنل آن ایجاد نشده است».

اما یک منبع دیپلماتیک گفته است: «آنها گفتند که سفارت [در واشنگتن] و نمایندگی‌های کنسولگری در لس‌آنجلس و نیویورک تعطیل خواهد شد.»

العربیه گفته است که این اقدام واشنگتن کمتر از شش ماه پس از خروج آشفته آن کشور از افغانستان و سقوط کابل به دست طالبان صورت می‌گیرد.

این در حالی‌است که دیپلمات‌های افغان به تازگی از تعلیق حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در امریکا خبر داده است.

دو دیپلمات ارشد افغان که نخواستند نام‌شان فاش شود، در گفتگو با صدای امریکا تایید کردند که حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن و دو کنسول‌گری افغانستان در امریکا از یک‌ماه به این سو تعلیق شده‌است. طبق این گزارش آن‌ها درباره این موضوع با مقام‌های امریکایی در حال مذاکره اند.

نمایندگی افغانستان در واشنگتن از کابل بودجه دریافت نمی‌کند؛ زیرا پایتخت افغانستان اکنون تحت کنترل طالبان است و تلاش می‌شود از طریق کاهش هزینه‌ها خدمات کنسولی ارائه شود.

بر اساس این گزارش، پاسپورت‌های جدید کنسولگری‌های افغانستان در امریکا تمام شده؛ اما آن‌ها به تمدید پاسپورت‌های منقضی ادامه می‌دهند. از سوی دیگر، به سبب مسدود شدن حساب‌های رسمی بانکی، کارمندان سفارت افغانستان، پول‌های به دست‌آمده را به حساب‌های شخصی خود واریز می‌کنند.

یک دیپلمات افغان با بیان این‌که مقامات امریکایی به دیپلمات‌ها توصیه کرده‌اند که در مورد این موضوع علنی صحبت نکنند، گفت: «ما با وزارت امور خارجه گفتگو کرده‌ایم؛ اما تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده‌است.»

دیپلمات‌های افغانستان در امریکا گفته‌اند که تعلیق حساب‌های بانکی رسمی آن‌ها تأثیر نامطلوبی بر انتقال‌های مالی سفارت از جمله پرداخت معاش، اجاره و پرداخت‌های بیمه داشته‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *