امریکا: پول بیشتری به «مردم افغانستان» می‌دهیم

آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید، این کشور در جستجوی راه‌هایی است تا پول بیش‌تری در اختیار مردم افغانستان قرار گیرد.او روز سه شنبه (۳۰ قوس) در گفتگو با خبرنگاران گفت که امریکا می‌خواهد مطمئن شود که کمک به دست طالبان نخواهد رسید و مردم از آن استفاده می‌کنند.

بلینکن با اشاره به آزادسازی حدود ۲۸۰ میلیون دالر از صندوق وجهی بازسازی افغانستان در بانک جهانی گفت: «ما با جدیت می‌خواهیم تا راه‌هایی را برای دادن پول بیش‌تر به اقتصاد افغانستان دریابیم تا پول بیش‌تر نزد مردم باشد.»

او وضعیت فعلی افغانستان را نگران‌کننده کننده خواند و گفت که اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند.

بلینکن اضافه کرد: «ما از این واقعیت آگاه هستیم که وضعیت بشری خیلی دشواری در افغانستان وجود دارد. شاید با آغاز زمستان وضعیت بدتر هم شود. بناءً برای ما قابل توجه جدی است. با متحدان و شریکان ما در این باره از نزدیک کار می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا همچنین گفته‌است که او یک گروه را ایجاد کرده تا «درس‌های آموخته شده طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان را ارزیابی کند».

امریکا در حالی می‌گوید که در تلاش تزریق پول نقد به افغانستان است که این کشور پس از تسلط طالبان حدود ۱۰ میلیارد دالر منابع ارزی افغانستان را مسدود کرد.

امریکا آزادی این پول را پیچیده و چالش‌برانگیز می‌خواند و می‌گوید، در اختیار افراد تحریم‌شده قرار نخواهد گرفت.

از سوی دیگر، ده‌ها عضو دموکرات کنگره امریکا و هم‌حزبی‌های جو بایدن؛ رییس جمهور از او خواسته‌اند که پول‌های منجمدشده افغانستان را برای جلوگیری از قحطی گسترده آزاد کند.

آنان خواستار تغییر سیاست امریکا شده و هشدار داده‌اند که ممکن است «تلفات غیرنظامی در سال آینده (در افغانستان) بیش‌تر از تلفات ۲۰ سال جنگ باشد».

موندیر جونز؛ یک عضو مجلس نمایندگان امریکا روز سه شنبه (۳۰ قوس) در توییتی نوشت که او با ۴۵ نفر از همکارانش مخالف این سیاست ایالات متحده‌ است که باعث سقوط اقتصاد افغانستان و احتمال از دست رفتن صدها هزار نفر می‌شود.

دیروز در کابل نیز شهروندان و شماری از حامیان طالبان برای آزادی دارایی‌های مسدودشده افغانستان تظاهرات کردند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *