بایدن با ایجاد کمیسیون ویژه برای بررسی جنگ افغانستان موافقت کرد

جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا لایحه بودجه دفاعی ۷۷۰ میلیارد دالری که از سوی کنگره این کشور تصویب شده‌بود را امضا کرد. طبق این لایحه کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی جنگ افغانستان ایجاد شده‌است؛ در حالی که در سال‌های گذشته در بودجه دفاعی امریکا میلیاردها دالر برای جنگ افغانستان اختصاص داده می‌شد.کمیسیون ویژه ارزیابی جنگ افغانستان دارای ۱۶ عضو شامل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها است.

این کمیسیون در جریان یک‌سال، گزارش ابتدایی‌ و در سه سال گزارش نهایی خود‌ درباره جنگ افغانستان را تهیه خواهد کرد.

آخرین نظامیان امریکایی در اواخر ماه اوگوست از افغانستان خارج شدند؛ در حالی که طالبان کابل را تصرف کرده‌بودند.

با آغاز خروج نیروهای باقی‌مانده خارجی از افغانستان، پیش‌روی طالبان آغاز شد.

این گروه در نخست بیش از ۱۰۰ ولسوالی را تصرف کرد و سرانجام ولایات و کابل ظرف ۱۱ روز سقوط کردند. با سقوط کابل، دولت و ارتش تحت حمایت غرب هم فروپاشید.

پیش از این نیز کمیسیون برای بررسی جنگ افعانستان تشکیل شده بود.

کانگرس ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه (۲۴ قوس) به ایجاد یک کمیسیونی رای داد تا ناکامی جنگ ۲۰ساله این کشور در افغانستان را مورد بررسی قرار دهد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، ایجاد این کمیسیون بخشی از بودجه دفاعی ۷۶۸ میلیارد دالر امریکا است که ۸۹ سناتور به آن رای مثبت و ده سناتور دیگر رای منفی داد.

این بودجه دفاعی هفته پیش از سوی مجلس نماینده‌گان امریکا تصویب شد و منتظر توشیح جوبایدن رئیس جمهور این کشور است.

در کمیسیون که قرار است پس از توشیح رئیس جمهور بایدن ایجاد شود، شانزده عضو از هردو حزب دیموکرات و جمهوریخواه شامل خواهند بود.

خبرگزاری فرانس پرس گفته که این کمیسیون یک سال وقت خواهد داد تا گزارش ابتدایی خود را تهیه کند و تا سه سال آینده، گزارش کامل خود را در مورد علت شکست امریکا در افغانستان فراهم کند.

گفته شده که این کمیسیون موظف است تا ارزیابی همه جانبه را در مورد جنگ افغانستان انجام دهد و پشنهادات را در مورد عملیات‌های تکتیکی و استراتیژیک در آینده هم ارائه کند.

اداره جوبایدن رئیس جمهور امریکا روند خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان را در ماه جولای امسال آغاز کرد و تا سی اگست همه قوای خود از افغانستان را پس ۲۰ سال حضور در آن کشور بیرون کرد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *