بایدن: خروج از افغانستان تا ماه می دشوار است

جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا خروج سربازان این کشور از افغانستان تا ماه می سال جاری میلادی را دشوار خوانده و در عین حال گفته که خروج کامل ایالات متحده، زمان زیادی را نخواهد گرفت.بایدن در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی امریکا درباره توافق‌نامه دوحه نیز گفته است که «این یک توافقی نیست که در پی مذاکرات جامع از سوی رییس‌جمهور پیشین امریکا حاصل شده باشد.»

توافق دوحه در فبروری سال گذشته میان طالبان و حکومت امریکا به رهبری دونالد ترامپ در پایتخت قطر امضا شد.

بر اساس این توافق‌ قرار است حضور نیروهای خارجی در افغانستان در ماه می ۲۰۲۱ صفر شود. شمار نیروهای امریکایی در حال حاضر به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

اگرچه پیش از این جوبایدن گفته بود که او می‌تواند ضرب الاجل خروج را کنار بگذارد و همچنین توافق‌نامه دوحه را بازنگری می‌کند؛ اما تلاش‌های اخیر امریکا برای تسریع روند صلح نشان می‌دهد که این کشور در تلاش فراهم‌شدن هرچه زودتر زمینه خروج از افغانستان است.

از جانب دیگر مقام‌های امریکایی در مورد پیامد خروج نیروهای خارجی از افغانستان هشدار می‌دهند.

به تازگی جنرال فرانک مک‌کنزی؛ فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) گفته است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بدون توافق با گروه طالبان، دولت افغانستان را درگیر جنگ بزرگی خواهد کرد.

پیش از این هم مقامات امریکایی درباره وقوع جنگ داخلی در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هشدار داده‌بودند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *