با روی کارآمدن طالبان نیم میلیون نفر بیکار شده‌اند

سازمان بین‌المللی کار با نشر گزارشی گفته‌است که پس از تسلط طالبان، اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی قرار گرفته و بیش از نیم میلیون نفر در افغانستان بی‌کار شده‌اند.
به گفته این سازمان، ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار شغل دیگر نیز در معرض خطر قرار دارند.این سازمان بین‌المللی، امروز چهارشنبه، ۲۹ جدی در گزارشی گفته‌است که این وضعیت سبب شده تا اقتصاد افغانستان شکننده‌تر شده و بازار کار دچار مشکل شود.

این سازمان افزوده‌است که اکثر شرکت‌ها زیر فشار قرار دارند و به مشکل می‌توانند سرپا بمانند؛ زیرا شهروندان افغان از کشورشان در حال فرار اند.

طبق این گزارش، این وضعیت بیش‌ترین تاثیر را روی زنان و افرادی که در مزارع، موقف‌های حکومتی، خدمات اجتماعی و ساختمانی کار می‌کنند،‌ متاثر کرده‌است. به گفته این سازمان، بیش‌تر این افراد یا بیکار شده‌اند یا معاش دریافت نمی‌کنند.

این سازمان گفته‌است که تا ماه جون سال جاری میلادی، احتمال دارد ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار شغل در افغانستان از بین برود و شرایط اشتغال کاهش یابد.

در گزارش آمده‌است: «تصرف مجدد افغانستان توسط گروه طالبان پیامدهای اقتصادی بسیار زیادی را در پی داشته‌است؛ زیرا این کشور از یک‌سو با کمبود پول نقد مواجه بوده و از سوی دیگر،‌ برداشت پول نقد از بانک‌ها با محدود شده‌است؛ وضعیتی که نه تنها افراد؛‌ بلکه شرکت‌ها را نیز با مشکل روبه‌رو کرده‌است.»

بر اساس این گزارش، اقتصاد افغانستان پیش از این هم به دلیل خشک‌سالی و اثرات کرونا دچار مشکل بوده‌؛ اما با خروج امریکا و متحدانش، سقوط نظام پیشین و روی کار آمدن طالبان این وضعیت تشدید شده‌است.

به گفته سازمان بین المللی کار، در حال حاضر کشورهای خارجی نیز حاضر نیستند که با حکومت طالبان همکاری کند که این وضعیت نیز اقتصاد افغانستان را به سوی فروپاشی می‌برد.

بر اساس این گزارش، زنان در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۲۰ درصد مشاغل‌ را در افغانستان در اختیار داشتند؛ اما با آمدن طالبان بیش‌تر زنان بیکار شده‌اند.

افزون بر این، طالبان محدودیت‌های متعددی را در زمینه تحصیل، فعالیت، کار و سفر زنان وضع کرده که زنان همواره نسبت به این اقدامات طالبان اعتراض کرده‌اند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *