خان: مردم افغانستان خوش شانس هستند

عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان گفته‌ که افغانستانی‌ها خوش شانس هستند که از جنگ داخلی نجات یافته‌است.

او مسدودشدن ذخایر ارزی افغانستان توسط امریکا را عوامل بحران بشری کنونی در کشور خوانده‌است.او این اظهارات را روز (پنج شنبه، ۱۸ قوس) در سخنرانی خود در انستیتوت مطالعات استراتِژیک اسلام‌آباد مطرح کرد.

عمران خان گفت که منابع استخباراتی به او گفته بودند که افغانستان ممکن است با جنگ داخلی مواجه شود؛ اما «افغان‌ها خوش شانس هستند که کشورشان از جنگ داخلی نجات یافته است».

او در ادامه افزوده‌است: «من شخصاً فکر می‌کنم که هر زمان که گزینه جنگ برای حل مسائل اتخاذ می‌شود، همیشه یک اشتباه محاسباتی وجود دارد».

عمران خان با اشاره به بحران بشری در کشور گفت که پاکستان تلاش می‌کند تا توجه جهان را به بحران افغانستان معطوف کند.

او مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان توسط ایالات متحده امریکا را یکی از عوامل اصلی بحران اقتصادی و انسانی در این کشور خواند و گفت که وقت آن رسیده است تا ایالات متحده نُه میلیارد دالر ذخایر ارزی منجمد شده افغانستان را آزاد کند.

او هشدار داد که هر گونه بحران بشری در افغانستان کل منطقه از جمله پاکستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

خان در حالی از خوش شانسی افعانستان صبحت کرده است که تسلط طالبان در افعانستان باعث شده است میلیون‌ها افعان آواره شوند و هزاران نفر افعانستان را ترک کنند
آقای خان در حالی از عدم جنگ داخلی در افعانستان سخن گفته است که اکنون درگیری.های پراکنده میان نیروهای مقاومت و طالبان در چند ولایت شمالی جریان دارد.
داعش به عنوان یک خطر دیگر در میان افعانستانی‌ها رخنه کردا است و تا کنون چندزن حملات مرگبار را سازمان‌دهی کرده‌اند.
تحلبل‌کران جنگ معتقد هستند که بهار آینده جنگ خونینی در افعانستان شکل خواهد گرفت.
حصور و تقویت داعش و جبهه مقاومت از سوی دیکر گروه‌های هستند که در برابر طالبان قد علم کرده‌اند و زنگ خطر بروز یک جنگ خونین داخلی را به صدا در می‌آورد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *