در دو روز گذشته 7500 مهاجر افغانستانی از ایران اخراج شده‌اند

حکومت طالبان می‌گوید که در دو روز گذشته، حدود 7500 مهاجر افغان از ایران اخراج شده اند.

به گزارش کابل۲۴، این وزارت گفته است که تنها روز یک‌شنبه 6581 مهاجر افغان از مرز نیمروز از ایران اخراج و وارد خاک افغانستان شده اند.

به گفتۀ این وزارت، از این میان، حدود 1500 نفر آنان داوطلب و متباقی دیگر به گونۀ اجباری توسط دولت ایران اخراج شده اند.

وزارت مهاجرین افزوده که روز دوشنبه نیز حدود 900 مهاجر افغان وارد کشور شان شده اند.

بر اساس معلومات این وزارت از میان، تنها دو فامیل به گونۀ داوطلب و تمامی افراد دیگر از آن کشور اخراج شده اند.

بسیاری افرادی که توسط دولت ایران رد مرز شده اند، جوانانی اند که در پی تحولات اخیر سیاسی در افغانستان به گونۀ قاچاق به آن کشور رفته بودند.

وزارت مهاجرین گفته است که با این مهاجران در زمان برگشت از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت کمک صورت گرفته است.

پیش از این، مقام‌های این وزارت گفته بودند که در شش ماه گذشته، 550هزار پناهجوی افغان از ایران، پاکستان و برخی کشورهای دیگر به وطن خود برگشته اند.

محمد ارسلاح خروتی، معین این وزارت ماه گذشته که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که در حال حاضر، هفت میلیون پناهجوی افغان در ایران، پاکستان و سایر کشورهای جهان زندگی می‌کنند.

اخیراً کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) از افزایش مهاجرت از افغانستان به دلیل هراس روز افزون از سقوط اقتصادی در این کشور هشدار داده و گفته بود که در سال گذشتۀ میلادی، دست‌کم 500هزار نفر از افغانستان به ایران مهاجر شدند.

این در حالیست که اخیرا گزارش های مبنی بر منع کار و واگذار کردن خانه به مهاجرین افغان در برخی شهرهای ایران خبر ساز شده است.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم اکنون حدود 3.4 میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کنند که نزدیک به 2 میلیون آنان غیرقانونی اند.

موضوع بدرفتاری دولت ایران با مهاجرین افغان بارها خبری از شده است. سو استفاده از مهاجرین برای جنگ در سوریه، در چند سال اخیر بارها مورد انتقاد سازمان های حقوق بشری قرار گرفته است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *