روز ملی خبرنگار؛ حکومت نسبت به پرونده‌های قتل خبرنگاران بی‌توجه است

همزمان با روز ملی خبرنگار، اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان از بی‌توجهی حکومت در رسیدگی به پرونده‌های قتل خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده، می‌گوید که که با وجود درخواست‌های مداوم نهادهای ملی و بین‌المللی در زمینه رسیدگی به پرونده‌های قتل خبرنگاران، به اکثر این پرونده‌ها رسیدگی نشده‌است.

اتحادیه ملی ژورنالیستان، امروز چهارشنبه، 27 حوت در اعلامیه‌ای به مناسبت روز ملی خبرنگار گفته‌است: «در حالی از روز ملی خبرنگار در افغانستان گرامی‌داشت می‌شود که سایه‌ خشونت و ظلم در خانواده‌ رسانه‌های کشور پهن شده و خبرنگاران در بدترین شرایط قرار گرفته‌اند.»

این اتحادیه بی‌توجهی دولت و نهادهای بین‌المللی در قبال پرونده‌های خشونت و قتل خبرنگاران را ناامیدکننده خوانده و گفته‌است که این بی‌توجهی باعث افزایش خشونت و قتل خبرنگاران در کشور شده‌است.

اتحادیه ملی ژورنالیستان در ادامه از نهادهای بین‌المللی، حقوق بشری و دولت افغانستان خواستار رسیدگی جدی به پرونده‌های قتل و خشونت خبرنگاران شده‌است.

در اعلامیه آمده‌است: « قتل‌های هدف‌مند کارمندان رسانه‌ای، وضعیت بد امنیتی و اقتصادی رسانه‌ها و خبرنگاران و ترک افغانستان و درخواست پناهندگی برخی از خبرنگاران در کشورهای بیرونی، از مواردی است که جامعه‌ خبرنگاری را تحت تاثیر قرار داده و ادامه‌ این وضعیت، عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.»

این در حالی است که دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد درافغانستان (یوناما) پیش از این گفته‌بود که از آغاز گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در دوحه، 11 خبرنگار و فعال حقوق بشر در افغانستان کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین الملل هم به تازگی از دولت خواستار اقدام جدی برای مصونیت فعالان حقوق بشر و رسانه‌ها شده‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *