سراج‌الدین حقانی با نماینده ویژه قطر در کابل گفتگو کرد

سراج‌الدین حقانی؛ سرپرست وزارت امور داخله طالبان‌ در دیدار با مطلق بن ماجد القحطانی؛ نماینده خاص وزیر امور خارجه قطر درباره مدیریت میدان هوایی کابل گفتگو کرده‌است.این دیدار روز (سه شنبه، ۲۸ جدی) در کابل انجام شده است.

انعام‌الله سمنگانی؛ معاون سخنگوی طالبان در توییتی نوشته‌است که در این دیدار، روی تعهدات همکاری بین طالبان و قطر و به ویژه چگونگی «کارهای میدان هوایی کابل بحث و تبادل نظر شد».

به نقل از سمنگانی، سرپرست وزارت امور داخله طالبان در این دیدار گفته است: «قطر حیثیت پل بین جهان و امارت اسلامی را دارد و امید است که‌ کشور قطر به این نقش خود دوام داده، و زمینه‌های خوب‌تری را مساعد سازد».

قطر یکی از کشورهای نزدیک به طالبان است که سال‌ها میزبان دفتر سیاسی این گروه بوده است.

این کشور قرار است به گونه مشترک مدیریت میدان هوایی کابل و چند هوایی دیگر افغانستان را به عهده بگیرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجۀ قطر گفت: “قطر و ترکیه به گونۀ دومدار با حکومت موقت در افغانستان کار می‌کنند تا در زمینۀ عملیات میدان هوایی کابل به توافقی دست یابند.”

حتا پیش از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، ترکیه برای تامین امنیت و مدیریت میدان هوایی کابل ابراز آمادگی کرده بود.

تیم های تخنیکی و متخصصین ترکیه و قطر پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان نیز در زمینۀ بازگشایی و آماده ساختن میدان هوایی کابل به روی پروازها همکاری کردند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که مقام‌های امارات متحدۀ عرب –رقیب قطر- نیز در زمینۀ مدیریت میدان هوایی کابل با طالبان تماس هایی را برقرار کرده است.

هرچند مدیریت میدان هوایی کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما به هر کشوری که آن را گردانندگی کند فرصت جمع آوری اطلاعات در مورد کسانی را فراهم می‌کند که به افغانستان تردد می‌کنند.

ترکیه در تلاش احیای دوبارۀ روابط خود با کشورهای ثروتمند حوزۀ خلیج، به شمول قطر و امارات متحدۀ عرب است.

 

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *