سقوط آزاد افغانی

در ادامه روند سقوط ارزش افغانی در مقابل دالر، امروز هر دالر به ۱۰۹ افغانی رسید. این برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته است که ارزش افغانی تا این حد، کاهش می یابد.

به گزارش کابل۲۴، سرای شهزاده، اعلام کرد که یک دالر در این بازار صبح امروز (یک‌شنبه، 23 قوس) به ۱۰۹ افغانی تبادله شده است.

پس از سقوط کابل، ارزش دالر به‌طور بی‌پیشینه افزایش یافته است و این نخستین بار است که یک دالر به ۱۰۹ افغانی تبادله می‌شود.

این در حالیست که مسدود کردن میلیاردها دالر از سرمایه های افغانستان در کشورهای خارجی و مشکلات دیگر باعث افزایش بی سابقه ارزش دالر شده است.

بلند رفتن ارزش دالر، نگرانی شهروندان را نیز به دنبال داشته است. شماری از شهروندان کشور معتقدند که با افزایش نرخ دالر، قیمت مواد اولیه در بازارهای کشور افزایش پیدا می‌کند.

افزایش ارزش دالر در برابر افغانی به صورت مستقیم روی زندگی و قدرت خرید مردم تأثیر می‌گذارد و سبب می‌شود که نرخ مواد اولیه مورد ضرورت آن‌ها در بازارها افزایش پیدا کند؛ چرا که واردات مواد اولیه با دالر انجام می‌شود‌.

نرخ دالر در حالی افزایش یافته که فقر و گرسنگی در کشور در حال گسترش است.

با سقوط دولت ذخایر بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های خارجی مسدود شد و در حال حاضر افغانستان با بحران نقدینگی نیز مواجه است.

با این حال، اخیرا گروه بین‌المللی بحران در گزارش تازه خود پیشنهاد کرده‌است که امریکا به صورت تدریجی دارایی‌ مسدودشده بانک مرکزی افغانستان آزاد کند. به گفته این گروه، قسط اول این پول‌ها به صورت آزمایشی آزاد شود.

به گفته گروه بین‌المللی بحران، این کار به بانک مرکزی افغانستان اجازه می‌دهد تا ارزش افغانی – پول ملی کشور را تنظیم کند و حراج‌های دالر را مانند دولت پیشین اجرا کند.
پس از سقوط حکومت اشرف غنی و روی کار آمدن حکومت طالبان ارزش پول ملی به صورت بی پیشینه سقوط کرده‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *