شورای علمای اهل تشیع خواستار احراز جایگاه شیعیان در نظام شدند

هیاتی از شورای علمای شیعه افغانستان در دیدار با مولوی عبدالسلام حنفی؛ معاون رییس الوزرای طالبان گفته‌است که اهل تشیع نقش و جایگاه خود را در نظام اسلامی داشته باشند.

انعام‌الله سمنگانی؛ معاون سخنگوی طالبان گفته که در این دیدار اوضاع سیاسی، امنیتی و اجتماعی کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفته‌است.

این سخنگوی طالبان به نقل از ‏محمد اکبری؛ عضو شورای علمای شیعه نوشته که وی گفته‌است: ” خوشحال هستیم که با طی نمودن مسیر دشواری کشور ما آزاد شده و امروز صاحب نظام اسلامی شده‌ایم.”

به نوشته بلخی، اکبری افزوده‌است که علمای شیعه افغانستان در کنار “امارت اسلامی” ایستاده‌اند. اکبری گفته‌است: “ما از نظام اسلامی اطاعت و حمایت می‌کنیم”.

سیدحسین عالمی بلخی؛ عضو دیگر شورای علمای شیعه در دیدار با طالبان گفته‌است که افغانستان دیگر متحمل جنگ شده نمی‌تواند، “باید تفاهم و تحمل داشته باشیم”.

بلخی گفته‌است: “می‌خواهیم رابطه اهل تشیع با نظام امارت اسلامی استوار باشد و اهل تشیع نقش و جایگاه خود را در نظام اسلامی داشته باشند.”

‏حنفی اطمینان داده که با آمدن “امارت اسلامی” امنیت تامین شده و گلیم فساد برچیده شده است.

معاون ریس الوزرای طالبان گفته‌است که “امارت اسلامی” خانه همه افغان‌هاست، هر کسی در قانون اسلامی حیثیت مساوی دارد و زورگویی پایان یافته است

او گفته است که طالبان حکومتداری و کمک‌های بشردوستانه همه ولایات و مردم بدون تبعیض در نظر می‌گیرد.

این در حالی است که طالبان دولتی را تشکیل داده که همه اعضای آن طالب و عمدتا پشتون هستند و هیچ جایگاهی برای سایر اقوام افغانستان به ویژه شیعیان هزاره در نظر نگرفته‌ نشده‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *