طالبان: قرارداد پروژه تاپی، معتبر است

معین تخنیکی وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در دیدار با نمایندگان ترکمنستان پیرامون پروژه تاپی گفتگو کرده و گفته‌است که آنان قرارداد حکومت پیشین در مورد این پروژه را قبول دارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی باختر، در این نشست که روز شنبه ۹ دلو برگزار شده، مولوی محمد عیسی آخوند گفته‌است: «قراردادی را که حکومت قبلی عقد کرده‌است ما قبول داریم و از آن حمایت می‌کنیم و مشکلات و موانعی که سد راه پروژه تاپی قرار می‌گیرد برای حل آن نیز اقدام عملی خواهیم کرد.»

معین تخنیکی وزارت معادن و پترولیم طالبان، برای آغاز کار این پروژه خواستار ایجاد یک کمیسیون مشترک به خاطر حل مسایل تخنیکی، اداری و امضای تفاهم‌نامه شد.

محمدعیسی آخوند به نمایندگان ترکمنستان پیشنهاد کرد که در کار پروژه تاپی از متخصصان، کارگران و ماشینری موجود در افغانستان کار گرفته شود.

او همچنین افزود: وسایلی که برای پروژه نیاز می‌شود باید از افغانستان خریداری شود.

نمایندگان ترکمنستان نیز در این دیدار گفته‌اند: «هرچه زودتر باید کار بر لوله گاز از مسیر افغانستان آغاز شود. ابتدا فاز اول این پروژه را در هرات فعال می‌کنیم تا توجه و همکاری بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی را جلب کنیم.»

آنان همچنین قبل از آغاز کار این پروژه خواستار امضای یک تفاهمنامه بین ترکمنستان و افغانستان شده‌اند.

به گفته نمایندگان ترکمنستان اگر پروژه تاپی عملی شده و به بهره‌برداری برسد، افغانستان حدودا از حق ترانزیت، بیش از شش میلیارد دالر عواید به دست خواهد آورد.

 

کار عملی پروژه تاپی در سال ۲۰۱۸ در افغانستان آغاز شد، اما به دلیل جنگ و ناامنی دوامدار پیشرفت نداشته است.

به باور این آگاه اقتصادی اگر پروژه تاپی عملی گردد، افغانستان ۱۶ میلیارد دالر حق ترانزیت کسب می‌کند و در کنار آن از انرژی گاز نیز برخوردار می‌گردد.

به گفته مسعود، طالبان هیچ گونه مخالفتی با عملی کردن پروژه تاپی و دیگر پروژه‌های کلان اقتصادی در افغانستان ندارند، اما برای عملی کردن این پروژه‌ها باید حمایت کشورهای منطقه از جمله هند و پاکستان را جلب کنند که در شرایط کنونی کار ساده‌ای نخواهد بود.

در گذشته یکی از مشکلات اصلی این پروژه ناامنی و جنگ در افغانستان بود. حالا هرچند طالبان بر سراسر افغانستان کنترول دارند، اما وضعیت سیاسی متشنج است و این گروه نتوانسته مشروعیت بین المللی کسب کند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *