قدرت‌های جهانی: در باره کشتار نظامیان پیشین ابراز نگرانی کردند

امریکا و ۲۰ کشور دیگر در یک بیانیه‌ مشترک در مورد کشتار نظامیان دولت پیشین به دست طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که عاملان این کشتارها باید پاسخگو باشند.
در این بیانیه که بامداد امروز (یک‌شنبه، ۱۴ قوس) توسط خارجه امریکا منتشر شده، آمده‌است: «ما عمیقاً نگران گزارش‌های مربوط به قتل‌ها و ناپدید شدن اجباری اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان هستیم که توسط دیده‌بان حقوق بشر و دیگران مستند شده‌است.»

این بیانیه توسط کشورهای امریکا، استرالیا، بلجیم، بلغارستان، کانادا، دنمارک، اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، جاپان، هالند، نیوزلند، مقدونیه، پولند، پرتگال، رومانیا، اسپانیا، سوید، سویس، بریتانیا و اوکراین منتشر شده است.

این کشورها تاکید کرده‌اند که اقدامات ادعاشده، نقض جدی حقوق بشر است و با عفو اعلام‌شده طالبان در تضاد می‌باشد.

در بیانیه آمده‌است: «ما از طالبان می‌خواهیم که عفو را برای اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان و مقامات دولتی سابق به‌طور مؤثر اجرا کنند تا اطمینان حاصل شود که این عفو در سراسر کشور و در سرتاسر صفوف آن‌ها اجرا می‌شود.»

امریکا و ۲۰ کشور دیگر گفته‌اند که موارد گزارش‌شده باید به سرعت و به شیوه‌ای شفاف بررسی شوند و مسئولان آن باید پاسخگو باشند. این کشورها گفته‌اند که این اقدامات باید به عنوان یک عامل بازدارنده فوری برای کشتار و ناپدید شدن بیشتر به وضوح منتشر شود.

در پایان بیانیه این کشورها آمده است که «ما به ارزیابی طالبان با اقدامات آن‌ها ادامه خواهیم داد».

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود گفته‌است که بر اساس تحقیقات این سازمان، بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای سابق ارتش و پولیس افغانستان از زمان به قدرت‌رسیدن طالبان در چهار ولایت از سوی این گروه کشته یا ناپدید شده‌اند.

طالبان اما گفته‌اند که این، سیاست رسمی آن‌ها نیست و در این باره «تحقیقات جدی» می‌کنند.

ادعای کشتار نظامیان پیشین در حالی مطرح می‌شود که طالبان پس از تسلط خود بر کابل «عفو عمومی» اعلام کرده بودند.

در همین محمد محقق مشاور پیشین اشرف غنی نیز گفته است که به تازگی طالبلن دو نیروی امنیتی دولت پیشین شکنجه و کشته اند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *