محرمانه؛ امریکا هشدار فروپاشی نیروی هوایی افعانستان را نادیده گرفت

اداره بازرس ویژه امریکا در گزارشی محرمانه‌ گفته‌است که پیش از تصمیم جو بایدن در مورد خروج از افغانستان، به ایالات متحده درباره سقوط دولت پیشین افغانستان و فروپاشی نیروی هوایی بدون حمایت خارجی هشدار داده‌بود؛ هشداری که از سوی پنتاگون نادیده گرفته شد.

در اسناد محرمانه‌ای که امروز (سه‌شنبه، ۲۸ جدی) افشا شده، آمده‌است که جان ساپکو؛ رییس اداره بازرس ویژه امریکا موسوم به «سیگار» در گزارشی به دولت امریکا از سقوط دولت پیشین افغانستان در پی خروج ایالات متحده هشدار داده و گفته‌است: «نیروی هوایی افغانستان ظرفیت لازم برای سر پا ماندن بدون پشتیبانی امریکا را ندارد و قصور در آموزش‌های حمایتی باعث شده که دولت کابل بدون پیمان‌کاران امریکایی توانایی نگه‌داری و تعمیر هواپیماهای خود را نداشته‌باشد.»

سیگار در این گزارش محرمانه، نسبت به پیامد خروج صدها پیمانکار مسئول نگه‌داری و تعمیر هواپیماها در افغانستان هشدار داده و گفته‌بود که در نبود پیمان‌کاران، نیروهای هوایی افغان توان نگه‌داری و تعمیر هواپیماها را ندارند.

سیگار همچنین گفته‌بود که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، امریکا بیش از ۸٫۵ میلیارد دالر برای حمایت و توسعه نیروی هوایی افغان و نیروهای ویژه هزینه کرده که این پروژه هم از دید اداره بازرس امریکا برای بازسازی افغانستان ناکام بوده‌است.

به گفته سیگار، امریکا و ناتو در سال‌های اخیر بیش‌تر روی تربیت پیلوت‌ها توجه کرده و در مورد آموزش حدود ۸۶ درصد پرسونل غیر از پیلوت‌ها توجه چندانی نداشته‌اند.

افزون بر این، کمبود منابع انسانی، چالش‌ فرماندهی و سوء استفاده از هواپیماها در کنار وابستگی به پیمان‌کاران و حمایت‌های لجستیکی از ضعف‌های دیگری است که سیگار مطرح کرده‌است.

سیگار از زمان تاسیس خود هزینه‌‌های امریکا در راستای پیشرفت‌ امور دولت داری و انکشاف افغانستان را ثبت کرده و گزارش‌های متعددی در خصوص فساد در سطح بالای مدیریت سیاسی کشور و کمبودها و نقاط ضعف ارتش افغانستان منتشر و راه‌های بهبود وضعیت را در قالب پیشنهاد به واشنگتن ارائه کرده‌است.

این در حالی است که امریکا و متحدان آن در ماه آگست ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند؛ خروجی که سقوط نظام و روی کار آمدن طالبان و وضعیت شکننده فعلی در افغانستان را در پی داشته‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *