نان ارزان شد

شهرداری کابل اعلام کرد که بهای یک قرص نان دوباره به ۱۰ افغانی کاهش یافته‌است. پیش‌تر در پی افزایش قیمت دالر‌ و بالا رفتن نرخ‌ها یک نان ۱۵ تا ۳۰ افغانی شده‌بود.
طبق اطلاعیه شهرداری کابل که امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ قوس) منتشر شد، به دلیل کاهش قیمت آرد و دالر، بهای یک قرص نان نیز از ۱۵ به ۱۰ افغانی و از ۳۰ به ۲۰ افغانی کاهش یافته‌است.

طی روزهای اخیر، ارزش دالر در برابر افغانی به شدت افزایش یافت؛ رویدادی که به صورت مستقیم روی زندگی و قدرت خرید مردم تأثیر می‌گذارد و سبب می‌شود که نرخ مواد اولیه مورد ضرورت آن‌ها در بازارها افزایش پیدا کند؛ چرا که واردات مواد اولیه با دالر انجام می‌شود‌.

اخیرا در پی افزایش بهای گاز و آرد، قیمت نان نیز در کشور افزایش یافته بود.

گفتنی است که قطع کمک‌های خارجی و تحریم مالی طالبان، افغانستان را با بحران بشری مواجه کرده‌است.

به گفته برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد، ۲۲.۸ میلیون نفر در افغانستان با مشکل غذایی شدید روبه‌رو هستند.

این نهاد، پیش‌بینی کرده که فقر ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۲ تقریباً همگانی شود و بیش از ۹۰ درصد از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان را تحت تأثیر قرار دهد.

قیمت سرسام اور دالر در برابر پول ملی نرخ اقلام ضروری نیز افزایش یافته است.

مردم از نبود نظارت و تعیین نرخ از سوی شهرداری نیز شکایت دارند.

اکنون دالر نیز نسبت به دو روز گذشته کاهش یافته است.

یک دالر در برابر ارز داخلی ۱۰۰ افغانی معامله می‌شود. نوسان نرخ دالر در بازار افغانستان خروج بی رویه دالر به کشورهای همسایه گزارش شده‌است.

از سوی دیگر کمک‌های نقدی نیز در دو روز گذشته به کابل رسیده است. کارشناس اقتصادی معتقد هستند که تزریق دالر به بازار کاهش قیمت‌های مواد خوراکی و مصرفی را کاهش می‌دهد.

بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که تلاش دارد نرخ دالر را کاهش دهد..

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *