یونیسف: تحصیل دختران افغانستان اجندای اصلی نشست دوحه می‌‎باشد

خانم کاترین راسل رئیس یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که مسئله ادامه تحصیل دختران افغان جز اصلی اجندای نشست دیپلماتیک دوحه می‌باشد.

به گزارش کابل۲۴؛ خانم راسل شب گذشته(6 حمل) در صفحه تویترش نوشته:” من در نشست دوحه در قطر هستم، من مشتاقانه منتظر شرکت دربحث‌های متفکرانه در مورد مسایلی هستم که بر جهان ما تاثیر می گذارد و تاثیر آنها بر کودکان”.

او نوشته:” بحران یادگیری، تحصیل دختران در افغانستان و وضعیت اوکراین مطمئناً در راس اجندای گفتگو‌های دیپلماتیک دوحه خواهد بود”.

مسدود ماندن دروازه‌های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم الی امر ثانی توسط وزارت معارف امارت اسلامی با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شده است.

ژانت وگلار، رئیس بخش آموزش یونیسف در افغانستان نیز در واکنش به این تصمیم گفته بود این تصمیم یک تصمیم بسیار گیج کننده برای همه ما است.

خانم دیبورا لاینز نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان در دیدار با سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان گفته که بسته ماندن دروازه مکاتب دخترانه در افغانستان تاثیرات ناگوار درپی خواهد داشت.

بریتانیا امریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، جاپان، ناروی و اتحادیه اروپا در خصوص مسدود ماندن مکاتب دخترانه، طالبان را به تعهد شکنی متهم کرده و از مقامات امارت اسلامی خواسته که هرچه زودتر دروازه مکاتب را به روی دختران باز کنند.

محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر نیز گفته که از نقش قطر به عنوان میانجی در گفتگوهای صلح افغانستان پشیمان نیست، اما از تصمیم طالبان در باره تعلیق بازگشایی مکاتب دخترانه دوره ثانوی شوکه شده است و او از طالبان خواسته که در مورد این تصمیم‌شان تجدید نظر کنند.

تام وست نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده که طالبان بزودی در مورد تصمیم بستن مکاتب دخترانه تجدید نظر کنند.

گفتنی است که نشست دوحه با حضور نمایندگان دیپلماتیک کشور‌های منطقه و جهان برای دو روز ( دیروز و امروز) برگزار شده و روی موضوعات مختلف منطقه‌ای و جهانی بحث می‌کنند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *