استانکزی: طالبان دومین ابرقدرت جهان است

شیر احمد عباس استانکزی؛ ‏معین سیاسی وزارت خارجه‌ طالبان گفته‌است که در جهان دو ابر قدرت وجود دارد که اول آن امریکا است و دوم آن طالبان.او این اظهارات را امروز (دوشنبه، ۶ جدی) در سخنرانی خود به مناسبت ششم جدی- سالروز حمله شوروی سابق به افغانستان در ولایت لوگر مطرح کرده‌است.

اسانکزی گفته‌است که نه تنها بریتانیا و شوروی در افغانستان شکست خوردند، بلکه امریکا و شرکایش نیز در این کشور شکست را تجربه کرده‌اند.

او در بخشی از اظهارات خود گفته‌است که به جنرالان امریکایی توصیه کرده‌ که در جهان دو ابر قدرت وجود دارند؛ اول امریکا و دوم طالبان.

معاون وزیر خارجه طالبان دیروز نیز با اشاره تلویحی به امریکا گفت که «دشمن» نباید فکر کند که «افغان‌ها» از ۴۰ سال جنگ خسته شده و توانایی دفاع را ندارند.

او گفت که «اگر لازم باشد افغان‌ها توان جنگ و دفاع برای ۴۰ سال دیگر را نیز دارند».

استانکزی بیان کرد که نیروهای امریکایی با استفاده از تاریکی شب از افغانستان فرار کردند و چهار ماه می‌شود که افغان‌ها پس از ۴۰ سال مستقلانه تصمیم می‌گیرند.

او افزود: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم که در امور داخلی افغانستان مداخله نکند و به افغان‌ها اجازه دهد کشور خود را بسازند.»

این مقام ارشد طالبان در حالی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند تاکنون هیچ کشوری دولت این گروه را به رسمیت نشناخته‌است.

مقام‌های طالبان می‌گویند، تمام شرایط به رسمیت‌شناختن را انجام داده‌اند؛ اما کشورهای منطقه و جهان، مبارزه با تروریزم، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و تشکیل دولت فراگیر را شروط شناسایی دولت جدید افغانستان تعیین کرده‌اند.
طالبان در حالی خود را دومین ابرقدرت جهان می‌دادند که ترامپ رییس جمهوری پیشین امریکا مدعی است ۸۵ میلیاردر دالر سلاح امریکایی در افغانستان باقی مانده است.
پس از روی کارآمدن دولت طالبان، وضعیت اقتصادی کشور به شدت فلج شده‌است و تورم و نوسان ارز خارجی و کاهش قیمت پولدملی به شدت افت کرده‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *