اعزام ۲۰۰ نظامی برای تخلیه شهروندان کانادایی از سودان

وزارت دفاع کانادا ۲۰۰ نیروی نظامی را برای خروج شهروندان این کشور از سودان اعزام کرده است.

آنیتا آناند؛ وزیر دفاع کانادا، چهارشنبه‌شب، ۶ ثور، اعلام کرد که حدود یک‌هزار و ۸۰۰ شهروند این کشور در حال حاضر در سودان به‌سر می‌برند. او گفت که دست‌کم ۷۰۰ تن آن‌ها خواستار کمک دولت برای ترک آن کشور هستند.

وزیر دفاع کانادا همچنین گفت که اوتاوا، دو هواپیمای جنگی «هرکول سی-۱۳۰» در نزدیکی سودان مستقر کرده تا در صورت امکان، شهروندانش را با استفاده از آن‌ها از خارطوم خارج کند.

از بامداد ۱۵ اپریل جاری در خارطوم پایتخت سودان و شهرهای مختلف این کشور، بین ارتش و نیروهای واکنش سریع درگیری‌های مسلحانه رخ داده و تاکنون ادامه دارد.

این در حالی است که آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان بر سر اعلام آتش‌بس سه روزه به توافق رسیده‌اند.

در بیانیه بلینکن آمده بود که این توافق پس از مذاکرات فشرده بین جناح‌های درگیر به دست آمده است.

چین، کانادا، بریتانیا، امریکا، اتریش، بلغارستان، مجارستان، رومانیا، هند و ادواردو دی‌وگا سرگرم تخلیه شهروندان‌شان از سودان هستند.

در ادامه جنگ و بحران‌ داخلی در سودان، منابع روز گذشته، گزارش دادند که چندین مقام پیشین دولت سودان که مظنون به جنایات جنگی بودند، در جریان آتش‌بس سه روزه دو گروه نظامی رقیب، زندان خارطوم را ترک کردند.

احمد هارون که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت تحت تعقیب است در تلویزیون سودان گفت که شماری از مقامات رژیم عمر البشیر؛ رییس‌ جمهور پیشین، توانسته‌اند از زندان خارج شوند.
محل اختفای آقای بشیر مشخص نیست.

مقامات سازمان ملل متحد نگران برهم خوردن نظم و قانون در سودان هستند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل نگران است که صدها هزار غیرنظامی سودانی به زودی سعی کنند به کشورهای همسایه فرار کنند.

این خبر پس از آن منتشر شد که برخی از زندانیان زندان کوبر از جمله مقامات دولت مخلوع البشیر، به دلیل درگیری‌های سودان و وضعیت آشوب این کشور از زندان گریخته و گفته می‌شود البشیر و معاونان برجسته‌اش هم جزو آن‌ها هستند.

پیش از این نیز برخی منابع مطلع غیررسمی گزارش داده بودند که عمر البشیر در حال حاضر در یکی از شفاخانه‌های خارطوم تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار دارد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *