“اگر مسئله حقابه ایران حل نشود آثار منفی بر روابط دو کشور خواهد گذاشت”

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان گفته است که اگر مساله حقابه ایران به سرعت حل نشود، «آثار منفی» بر سایر حوزه‌های روابط ایران و افغانستان خواهد داشت.

امیر عبدالهیان

به گزارش کابل۲۴، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران نیز روز چهارشنبه وزرای امورخارجه و نیروی ایران را مامور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرد و گفت که در این زمینه «به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد».‌

خبرگزاری فارس گزارش داده که در گفتگوی تلفنی که پنج‌شنبه شب ۶ اسد انجام شد، آقای امیرعبدالهیان گفته: «اگر مسئله حقابه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.»

بر اساس این گزارش امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز گفته است که «ما نسبت به حقابه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آن را به سوی ایران روان می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران با با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرده است که «موانع مصنوعی» جهت رسیدن آب‌ به ایران و تامین حقابه ایران وجود نداشته باشد.

او افزوده که «تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیأت حاکمه سرپرست افغانستان در عمل به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران است.»

در چند سال اخیر موضوع حقابه‌ایران گاهی بر روابط سیاسی وو کشور سایه افکنده است. در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه وقت ایران نیر هشدار داده بود که امر ایران به حقابه خود وست نیابد از راه های دیگر بر افغانستان فشار خواهند آورد.

یکی از ابزارهای فشار ایران بر افغانستان حضور گسترده مهاجرین افغان در ایران است.

به تازگی علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران نیز گفته است که برای گفتگو درباره حقابه ایران “شخصا” با طالبان وارد مذاکره می‌شود.

بعد از به قدرت رسیدن طالبان این چندمین بار است که موضوع حقابه ایران جز مباحث کلیدی دو طرف شمرده می‌شود.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *