تبعیض؛ افغانستان بدترین کشور جهان برای زنان

مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود افغانستان را در پایین‌ترین فهرست از لحاظ برابری جنسیتی قرار داده و گفته‌است که افغانستان از لحاظ دسترسی زنان به فرصت‌های برابر، میزان تبعیض و محدودیت‌های جنسیتی بدترین کشور دنیا است.

به گزارش کابل۲۴، مجمع جهانی اقتصاد ۱۴۶ کشور دنیا را بررسی کرده که از این میان، افغانستان در پایین‌ترین سطح از لحاظ برابری جنسیتی قرار دارد و کشورهایی مثل پاکستان، کنگو، ایران و چاد به ترتیب بدترین کشورهای دنیا از لحاظ دسترسی زنان به فرصت برابر و محدودیت‌های جنسیتی عنوان شده‌اند.

در این فهرست ۵ کشور مثل آیسلند، فنلند، ناروی، نیوزلند و سویدن بهترین کشورهای دنیا برای زنان عنوان شده‌اند.

در فهرست ۱۴۶ کشوری که از سوی این سازمان بررسی شدند، کشورهای افغانستان، پاکستان، کنگو، ایران و چاد به ترتیب جز بدترین کشورها در حوزه برابری و دسترسی به فرصت ها برای زنان اند.

این سازمان می‌گوید که کاهش نابرابری و محرومیت زنان به کندی پیش می‌رود. چنانچه، «حذف نابرابری جنسیتی ۱۳۲ سال را در بر خواهد گرفت».

در فهرست ۱۰ کشور برتر این گزارش از نظر پیشرفت در عرصه برابری و رفع تبعیض علیه زنان، نام کشورهای رواندا و نامیبیا در افریقا و نیکاراگوئه در امریکای لاتین عنوان شده است.

در گزارش این سازمان آمده است که افغانستان از نگاه تمام شاخص‌ها مانند صحت، آموزش و کار برای زنان از کشورهای دیگر عقب افتاده است.

طبق این گزارش، افغانستان بدترین وضعیت را از نظر شغل، آموزش و درآمد زنان در میان تمام کشورها دارد.

این در حالی‌ است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان محدودیت‌های مختلفی را در زمینه آموزش، کار، سفر و حتا پوشش زنان وضع کرده است.

با این رویکرد طالبان، اکنون بیش از ۳۰۰ روز است که دختران دوره متوسطه و لیسه از آموزش محروم‌اند و دروازه‌های مکاتب به روی آن‌ها مسدود مانده است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *