خلیلزاد: نشست دوحه باید نقشه راه تعامل با افغانستان را تعیین کند

زلمی خلیلزاد؛ نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که نشست دوحه باید نقشه‌ راه تعامل بین‌المللی با افغانستان را فراهم کند.

زلمی خلیلزاد، امروز چهارشنبه، ٦ ثور، با نشر توییتی گفته است که نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل باید نقشه‌ راه برای تعامل بین‌المللی با افغانستان را فراهم کند.

او ضمن استقبال از مقرر شدن فریدون سینیرلی‌اوغلو؛ دیپلمات ترکی به‌عنوان هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل سازمان ملل در امور افغانستان، شرکت او در این نشست را حتمی خواند.

آقای خلیلزاد گفته که آقای سینیرلی‌اوغلو یک انتخاب «عالی» است؛ زیرا «تجربه‌ای وسیع و قضاوت خوب دارد».

او تأکید کرده است که بهترین گزینه برای اجرای مراحل بازهم در توافق‌نامه‌ دوحه است و مهم است که سینیرلی‌اوغلو در نشست دوحه اشتراک کند.

خلیلزاد افزوده: «باید در جریان گردهمایی دوحه با طالبان ملاقاتی صورت گیرد تا تعهد آن‌ها به اجرای کامل توافق‌نامه‌ دوحه مشخص شود.»

دفتر آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، ۵ ثور، با نشر بیانیه‌ای از مقرر شدن فریدون سینیرلی اوغلو؛ دیپلمات ترک به حیث هماهنگ‌کننده ویژه و بازرس مستقل این سازمان در امور افغانستان خبر داد.

در بیانیه دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد آمده که گزینش سینیرلی اوغلو در این سمت براساس قطع‌نامه‌ شماره ۲۶۷۹ شورای امنیت این سازمان صورت گرفته است.

این دفتر همچنین از سینیرلی اوغلو خواسته تا ارزیابی مستقل از وضعیت افغانستان را رهبری کرده و سفارش‌های خود را در مورد رویکرد یک‌پارچه و منسجم برای رسیدگی به چالش‌های فراراه افغانستان ارائه کند.

این در حالی است که زلمی‌ خلیلزاد؛ نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان که توافقنامه صلح امریکا با طالبان را امضا کرده، پیش از این نیز اعلام کرد که قرار است نشستی در مورد افغانستان، به میزبانی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل‌ سازمان ملل‌ متحد در پایتخت قطر برگزار شود.

خلیلزاد همچنین گفته که این نشست به تاریخ اول می با حضور «نمایندگان ویژه کشورهای جهان برای افغانستان» برگزار خواهد شد.

او  پیشنهاد‌هایی را برای اشتراک‌کنندگان این نشست‌ مطرح کرد و گفت که اجرای کامل توافق‌نامه دوحه، باید به‌عنوان هدف مشترک پذیرفته شود.

او تصریح کرد: «نقشه راه برای تطبیق با توجه به شرایط کنونی افغانستان، مورد نیاز است. برای تهیه نقشه راه، دبیر کل و فرستادگان باید با طالبان در جریان گفتگوهای خود جلسه داشته باشند. این امر برای تعیین این‌که آیا طالبان همچنان به توافق دوحه متعهد می‌مانند یا خیر و نیز برای اعلام تعهد جامعه بین‌المللی به همکاری با آن‌ها و دیگران روی نقشه‌ راه برای اجرا، مورد نیاز است.»

خلیلزاد افزود: «نقشه راه باید به موضوع آموزش و اشتغال زنان بپردازد. برای تهیه نقشه راه، دبیر کل و فرستادگان باید با طالبان در جریان گفتگوهای خود جلسه داشته باشند.»

 

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *