دادگاه سازمان ملل ۲ عضو حزب‌الله را به حبس ابد محکوم کرد

دادگاه ویژه سازمان ملل متحد برای لبنان روز پنجشنبه دو عضو حزب‌الله را به جرم قتل ۲۲ نفر از جمله رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین این کشور به حبس ابد محکوم کرد.

نیروی حزب اللهپ

به گزارش کابل۲۴ به نقل از یورورنیوز، حکم این دادگاه ویژه علیه حسن حبيب مرعی و حسين حسن عنيسی به طور غیابی و به اتفاق آراء صادر شد. این دو عضو حزب‌الله لبنان روز ۱۰ مارس در دادگاه تجدیدنظر مجرم شناخته شده بودند.

احتمال اجرای حکم حبس ابد علیه حسن حبيب مرعی و حسين حسن عنيسی بسیار کم است زیرا حزب‌ الله لبنان از به رسمیت شناختن دادگاه ویژه سازمان ملل و تحویل مظنونان پرونده سر باز زده است. این دادگاه پیش از این در سال ۲۰۲۰ سلیم عیاش را نیز به طور غیابی به حبس ابد محکوم کرده بود.

حمله انتحاری به کاروان رفیق حریری در ماه فوریه سال ۲۰۰۵ منجر به کشته شدن ۲۲ نفر از جمله نخست‌وزیر پیشین لبنان شد. در این حمله ۲۲۶ نفر نیز مجروح شدند.

رفیق حریری در ماه اکتبر سال ۲۰۰۴ از سمت نخست‌وزیری لبنان کناره‌گیری کرده بود. موج اعتراض‌هایی که به دنبال این حمله انتحاری در لبنان صورت گرفت نظامیان سوریه را پس از ۲۹ سال مجبور به خروج از لبنان کرد.

دادگاه ویژه سازمان ملل متحد برای لبنان که مقر آن در نزدیکی لاهه در هلند واقع شده ممکن است به زودی به دلیل عدم حمایت مالی مجبور شود کار خود را تعطیل کند. این دادگاه در سال ۲۰۰۹ و به دنبال صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به پرونده مظنونان به حمله تروریستی در لبنان تشکیل شد.

تخمین زده می‌شود که تاکنون ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار برای این دادگاه هزینه شده است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *