سفارت ایران در کابل تعطیل شد

سفارت ایران در کابل تا چهار روز دیگر به روی مراجعان مسدود شده‌است. این در حالی است که اخیرا تنش میان دو کشور افزایش یافته و معترضان در کابل و هرات، در برابر اماکن دیپلماتیک ایران دست به تظاهرات زدند.

شماری از مراجعان سفارت ایران در کابل، امروز سه‌شنبه (۲۳ حمل) گفته‌اند که این سفارت تا روز شنبه هفته آینده تعطیل می‌باشد.

منابع رسمی سفارت ایران در کابل اما تاکنون به گونه‌ رسمی چیزی نگفته‌اند.

شب گذشته، نیز منبعی به کابل۲۴ تایید کرد که سفلرت ایران در کابل تعطیل شده‌است و کارمندان این سفارت کابل را به مقصد ایران ترک کرده‌اند.
گفته می‌شود که کنسولگری ایران در هرات نیز امروز تعطیل می‌باشد.

این در حالی است که تعدادی از معترضان در کابل و هرات، دیروز دوشنبه ۲۲ حمل، در مقابل سفارتخانه و کنسولگری‌های ایران در افغانستان در واکنش به آنچه «بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران» خوانده می‌شود، دست به تظاهرات زدند. در هرات معترضان دروازه ورودی کنسولگری ایران را به آتش کشیده و به طرف ساختمان آن سنگ پرتاب کردند.

از سوی دیگر، در واکنش به این تظاهرات، سعید خطیب‌زاده؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته‌است که این «مسئولیت قطعی هیات حاکمه سرپرست» افغانستان است تا از اماکن دیپلماتیک محافظت کند.

وی افزوده که «امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان باید به طور کامل تامین و تضمین‌های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌ها ارائه شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ایران با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی مردم ایران و افغانستان، نسبت به طراحی‌های «توطئه‌گران و بدخواهان» دو کشور هشدار داده‌است.

او گفته‌است: «متاسفانه برخی ویدیوها و اظهار نظرها با هدف ایران یا افغانستان‌هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را هدف قرار داده و هوشیاری بیش از پیش مردم و مسئولین دو کشور را می‌طلبد.»

پیش‌تر وزارت خارجه طالبان در روز یک‌شنبه (۲۱ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت که امیرخان متقی؛ وزیر خارجه دولت طالبان درباره وضعیت مهاجرین افغانستانی با بهادر امینیان؛ سفیر ایران در کابل گفتگو و تبادل نظر کرده‌است.

در اعلامیه گفته شده که در این دیدار آقای متقی در مورد وضعیت مهاجرین افغانستان در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که مقام‌های ایرانی با مهاجران افغانستان برخورد خوب کنند و آنان را در ادارات امنیتی‌شان هدایت دهند.

این در حالی است که سفارت ایران در کابل نشر بعضی مطالب را رد کرده و آن‌ را ایجاد فتنه و شکاف میان دو دولت خوانده‌است.

به گفته سفارت ایران، جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است که به شایستگی میزبان مهاجران افغانستانی بوده و هم اکنون نیز میزبان حداقل ۵ میلیون نفر از آنان می‌باشد که عموما از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران همچون شهروندان ایرانی بهره‌مند هستند.

سفارت ایران در کابل در بخشی دیگر از این اطلاعیه هشدار داده است ویدیوهای نشر شده در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت اتباع افغانستان در ایران به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده در صدد گل آلود ساختن روابط ریشه‌دار، عمیق و تاریخی بین دو ملت ایران و افغانستان بوده و به دنبال القای ایران‌هراسی در جامعه افغانستان است. واضح است که این قبیل فلم‌ها، کلیپ‌ها و تصاویر نمی‌تواند مبنائی برای قضاوت عادلانه در ارتباط با نوع رفتار در قبال اتباع افغانستان در ایران قلمداد گردند.

بنا بر اعلام سفارت ایران، از سوی دیگر فلم‌ها و کلیپ‌هائی در فضای مجازی در حال انتشار است که به دنبال القای افغان‌هراسی در جامعه ایران می‌باشند و در آن‌ها اتباع افغانستان مرتکب جرم و جنایت علیه مردم ایران نشان داده می‌شوند. کنار هم قرار دادن این نوع فلم‌ها از جریان رسانه‌ای هدفمندی که به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند پرده بر‌می‌دارد

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *