طالبان: به مشکلات زنان رسید‌گی می‌کنیم

همزمان با فرارسیدن ۸ مارچ؛ روز همبستگی زنان جهان، وزارت امور خارجه‌ طالبان می‌گوید که به مشکلات زنان افغان رسید‌گی می‌شود. این در حالی است که سیاست‌های طالبان درباره حقوق زنان، انتقادات و نگرانی‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را برانگیخته‌است.

عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، امروز (سه شنبه ۱۷ حوت) در توییتی به مناسب روز جهانی همبستگی زنان نوشته‌است که جنگ طولانی افغانستان تلفات سنگینی بر زنان وارد کرده‌است.

او از رسیدگی به مشکلات زنان افغانستان خبر داده‌است.

قهار بلخی افزوده: «مشکلات زنان را براساس ارزش‌های اسلامی و رسوم قبول‌شده ما حل می‌کنیم.»

امروز ۸ مارچ برابر با روز جهانی همبستگی زنان است. با این حال پس‌ از روی کار آمدن حکومت طالبان محدویت‌های فراوانی بر زنان وضع شده‌است.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه‌ ملی هم به مناسب هشتم مارچ روز زن می‌گوید که از حقوق مشروع زنان حمایت می‌کند.

او امروز (سه شنبه ۱۷ حوت) در پیامی نگاشته: «زنان طی سالیان متمادی قربانی‌های بی‌شماری داده‌اند و بخش مهم هویت اسلامی و ملی ما را تشکیل می‌دهند.»

‏دیده‌بان حقوق ‌بشر نیز در روز جهانی زن گفته‌است که حقوق زنان به معنای مبارزه برای برابری جنسیتی در جهان است.

‏دیده‌بان حقوق بشر امروز (سه‌شنبه، ۱۷ حوت) افزوده: «ما باید ‎افغانستان را به یاد بیاوریم و در نظر داشته باشیم که وضعیت حقوق زنان در آنجا برای مبارزه برای برابری جنسیتی در سراسر جهان به چه معناست.»

همزمان، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز به مناسبت این روز گفته‌است که این سازمان در کنار زنان و دختران افغان می‌ایستد و برای حل مشکلات زنان تلاش می‌کند.

این در حالیست که طالبان تا کنون چندین زن معترض را بازداشت کرده‌است.
اخیرا یکی از معترضین آزاد شده از زندان طالبان گفته است که هنوز کابوس زندان را میبیند.

بازداشت های اخیر زنان معترض توسط حکومت طالبان نگرانی های گسترده زنان و کشور های خارجی را نسبت به مشکلات زنان در حکومت طالبان برانگیخته است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *