عادی‌سازی روابط سوریه با کشورهای عربی، خشم مخالفان اسد را برانگیخت

شماری از مخالفان بشار اسد؛ رییس جمهوری سوریه در شهر ادلب در اعتراض به از سرگیری روابط چند کشور عربی با حکومت دمشق دست به راه‌پیمایی اعتراضی زدند.

برخی تظاهرات‌کنندگان در پلاکاردهایی آشتی با دولت سوریه را «خیانت» خوانده بودند.

روابط دولت اسد از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱ در منطقه بسیار محدود شده بود. با این حال، زمین‌لرزه ویرانگر ماه فبروری که هزاران نفر را در ترکیه و سوریه کشت، سرآغازی برای از سرگیری روابط دولت اسد با دیگر کشورهای منطقه شد.

این تحولات پس از آن رخ می‌دهد که ایران، متحد اصلی بشار اسد در منطقه با رقیب خود عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط توافق کرد.

روز سه‌شنبه، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در اولین سفر یک مقام سعودی از زمان آغاز درگیری‌ها به دمشق رفت. پیش از آن فیصل مقداد، دیپلمات ارشد سوریه به عربستان سفر کرده بود.

در ماه جاری میلادی دیپلمات‌های ۹ کشور عربی نیز در عربستان سعودی برای گفتگو درباره پایان دادن به انزوای دولت اسد دیدار کرده بودند اما به نتیجه‌ای نرسیدند.

در سال ۲۰۱۱ بسیاری از کشورهای عرب روابط خود را با این کشور قطع کردند. سرکوب خونین اعتراضات سوریه باعث تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شد.

مخالفان سوری گفتند که نتیجه این دیدارها به تقویت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌انجامد و به ثبات کشور و منطقه کمکی نخواهد کرد.

ادلب که محل اعتراض به عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با دولت دمشق تبدیل شده است، تحت کنترل شورشیان مخالف اسد است. حدود سه میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند که حدود نیمی از آنها به دلیل جنگ آواره شده‌اند.

این منطقه تحت کنترل حیات تحریر الشام، شاخه سابق القاعده سوریه و دیگر گروه های شورشی است.

همزمان با این تحولات در خاورمیانه، کارشناسان غربی می‌گویند هرگونه توصیه‌ای برای بازگردندان سوریه به اتحادیه عرب احتمالا مخالفت پایتخت‌های غربی را به دنبال خواهد داشت.

امریکا پیشتر از عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با حکومت بشار اسد استقبال نکرده و یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور به رویترز گفته است که موضع امریکا در این باره تغییری نکرده است و کشورش دیگر کشورها را به عادی‌سازی روابط با سوریه تشویق نمی‌کند.

در راس آنها عربستان عملا مقابل دولت بشار اسد قرار گرفت و کمی بعد درگیری‌های خونین میان نیروهای حامی بشار اسد و ارتش این کشور با مخالفان به صحنه‌ای برای مخاصمه نیابتی میان ریاض و تهران بدل شد.

جنگ داخلی سوریه پس از سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز ضد دولتی آغاز شد. سرانجام قدرت های خارجی و گروه‌های جهادی به این درگیری‌های مرگبار اضافه شدند. درگیری‌های سوریه بیش از نیم میلیون نفر را کشت و حدود نیمی از جمعیت کشور قبل از جنگ مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *