محاکمه یک شهروند افغانستان در دادگاه لاهه

یک شهروند افغانستان به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در دهه هشتاد میلادی، در دادگاهی در لاهه هالند محاکمه می‌شود.به گزارش خبرگزاری فرانسه، محاکمه این فرد ۷۶ ساله که دادگاه او را با نام «عبدل آر» معرفی کرده، امروز (چهارشنبه، ۲۷ دلو) آغاز شده‌است.

این شهروند افغانستانی سال ۲۰۰۱ در هلند رفته و بعداً تابعیت هلندی گرفته و در سال ۲۰۱۹ نیز بازداشت شده‌است.

دادستان‌ها می‌گویند که او از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ رییس زندان پلچرخی در شرق کابل بود، جایی ‌که گفته می‌شود مخالفان رژیم تحت حمایت شوروی سابق بدون محاکمه عادلانه در«شرایط وحشتناک» نگهداری می‌شدند.

میریم بلوم؛ دادستان دادگاه به خبرگزاری فرانسه گفته است: «این محاکمه درباره مردی است که به باور ما در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده است».

خانم بلوم گفت: «ما گمان می‌کنیم که او به‌عنوان فرمانده و رئیس امور سیاسی در زندانی کار می‌کرد که در آن زندانیان به‌طور خودسرانه از آزادی‌شان محروم شده بودند و با آنها رفتار غیرانسانی صورت می‌گرفت».

«عبدل آر( R)»، پدر چهار فرزند که با ویلچر در دادگاه حاضر شد گفت هویتش را اشتباه گرفته‌اند.

او در دادگاه فقط همین را گفت که «من آن فردی نیستم که شما به دنبالش هستید.» و پس از آن از پاسخگویی به سؤالات دادگاه خودداری کرد، به دلیل اینکه گفت احساس ناخوشی می‌کند و می‌خواهد به زندان بازگردد.

دادستان‌ها گفتند که پولیس در سال۲۰۱۲ پس از آن که مطلع شد فرمانده سابق زندان پلچرخی کابل احتمالاً در هلند زندگی می‌کند، تحقیقات را آغاز کرد.

این شهروند افغانستانی در حال پرونده اش در لاهه باز شده است که هزاران نفر در افغانستان که مرتکب جنایت جنگی شده اند همچنان آزاد زندگی می‌کنند و مورد پیگیری و بازپرس و محاکمه قرار نگرفته اند.

 

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *