نخست وزیر سریلانکا رئیس جمهور موقت شد

رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سریلانکا به عنوان سرپرست ریاست جمهوری سریلانکا تا تعیین رئیس جمهوری جدید ادای سوگند کرده است.

به گزارش کابل۲۴، وی پیشتر توسط گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهوری مستعفی، به عنوان کفیل ریاست جمهوری در غیاب او تعیین شده بود.

طبق قانون اساسی سریلانکا، در صورتیکه رئیس جمهوری قادر به ایفای وظایف خود نباشد، نخست وزیر به عنوان کفیل موقت ریاست جمهوری رهبری کشور را در دست می‌گیرد.

با شدت گرفتن تظاهرات اعتراضی و حمله معترضان به مقر ریاست جمهوری، گوتابایا راجاپاکسا از کشور گریخت و روز گذشته با ایمیل استعفانامه خود را به رئیس پارلمان ارسال کرد.

رئیس پارلمان سریلانکا گفته است که روند تعیین رئیس جمهوری جدید از روز شنبه به جریان خواهد افتاد و او امیدوار است این روند ظرف یک هفته خاتمه یابد.

با اعلام استعفای گوتابایا راجاپاکسا، چندن هزار تظاهرکننده در طول شب گذشته در خیابان‌ها به شادمانی پرداختند.

معترضان او را مسئول شرایط دشوار اقتصادی می‌دانند.

قانون سریلانکا اجازه انتصاب رئیس جمهور موقت را در غیاب رئیس جمهور در کشور می‌دهد.

این انتصاب درحالی صورت گرفته است که معترضان  سریلانکایی پس از فرار رئیس جمهور به دفتر نخست‌وزیر نیز یورش بردند و از وی خواستند که از سمتش کناره‌گیری کند.

نخست‌وزیر سریلانکا نیز در پاسخ به این درخواست معترضان اعلام کرده است که به محض تشکیل دولت “وحدت ملی” از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

همچنین معترضان پس از اعلام ریاست جمهوری موقت نخست وزیر، به ساختمان رادیو و تلویزیون حمله کردند و تلویزیون سریلانکا پس از هجوم معترضانی که این تصمیم را رد کردند، پخش خود را قطع کرد.

«گوتابایا راجاپاکسه» رئیس‌جمهور سریلانکا، با هواپیمای نظامی از این کشور خارج شده و به «مالدیو» – کشور همسایه سریلانکا – گریخته است. به گفته مقامات ارشد سریلانکا، رئیس‌جمهور ۷۳ ساله این کشور قرار است امروز (چهارشنبه) کناره‌گیری خود از قدرت را رسما اعلام کند. زمزمه‌های استعفای راجاپاکسه به دنبال برگزاری ماه‌ها تظاهرات ضددولتی مطرح شد. او بعد از یورش جمعیت معترضان به اقامتگاه رئیس‌جمهور در پایتخت، از روز شنبه پنهان شده بود

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *