نشست ویانا؛ تقلای مخالفان برای جلب توجه جهان

دومین روز نشست چهره‌های مخالف امارت اسلامی در ویانا، پایتخت اتریش، پشت درهای بسته برگزار شد. گفته می‌شود که آنان نگران به رسمیت شناختن حکومت کنونی اند و خواستار حمایت جامعه‌ جهانی از خود شده‌اند.

دومین روز نشست مخالفان امارت اسلامی، روز سه‌شنبه، ۵ ثور، پشت درهای بسته در اتریش برگزار شد. برخی از اشتراک‌کنندگان گفته‌اند که به دنبال یافتن راهی برای ایجاد اجماعی گسترده علیه دولت کنونی هستند. آن‌ها همچنین خواهان حمایت جامعه‌ جهانی شده‌اند.

بربنیاد گزارش‌ها، اشتراک‌کننده‌ها نگران به رسمیت شناخته شدن حکومت فعلی اند و مشغول رایزنی برای یافتن راهی هستند تا جلو این کار گرفته شود.

این نشست با حضور چهره‌های مختلف مخالف حکومت برگزار شده است.

شماری از شرکت‌کنندگان در حاشیه این نشست گفته‌اند که «زنان شرکت‌کننده در این نشست به دنبال این هستند که از نیروهای داخلی خصوصا فعالان زن و جامعه مدنی حمایت شود و از جامعه بین‌المللی خواسته شود که به یاری آن‌ها بشتابد».

آن‌ها می‌گویند که نباید امارت اسلامی از کمک‌های بشری جامعه جهانی در جهت تقویت نهادهای امنیتی و یا نهادهای نقض‌کننده حقوق بشر، استفاده کند.

فوزیه کوفی، شاه‌گل رضایی، زرقا یفتلی، هدی خموش و تعدادی دیگر از فعالان حقوق زن در این نشست شرکت کرده‌اند.

یکی از برگزارکنندگان به بی‌بی‌سی گفته که «غیبت شماری از چهره‌های سنتی در این نشست در پشت پرده باعث خوشحالی برگزارکنندگان بوده است،‌ چرا که حضور آن‌ها در نشست قبلی انتقادبرانگیز شده بود».

رنگین دادفر اسپنتا؛ وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی در دولت‌های قبلی افغانستان در نشستی حاشیه‌ای گفته که در مقایسه با دور گذشته به «ایجاد حرکتی فکری و سیاسی علیه طالبان» بیش‌تر امیدوار شده است.

برخی از چهره‌هایی که سال گذشته در دور نخست این کنفرانس حضور داشتند امسال شرکت نکرده‌اند، از جمله رحمت‌الله نبیل؛ رییس امنیت ملی سابق و زلمی رسول؛ وزیر خارجه و سفیر پیشین افغانستان در لندن.

در روز نخست این نشست نزدیک به ۳۰ فعال سیاسی و مقام‌ دولت پیشین افغانستان، صبح دوشنبه ۴ ثور، در شهر ویانا پایتخت اتریش در این جلسه حضور یافتند.

چهره‌های سیاسی، فعالان حقوق بشر، مقام‌های پیشین و اعضای پارلمان، همچنین دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و اعضای جامعه مدنی به این نشست دعوت شده‌اند که برخی به صورت مجازی در آن سخنرانی‌ می‌کنند.

امارت اسلامی تاکنون در مورد این نشست واکنشی نشان نداده‌اند.

اين دومین كنفرانسی است که انستیتوت امور بين‌المللى اتریش برگزار کرده است تا بر سر «اقدامات سیاسی هماهنگ» در مورد افغانستان بحث و گفتگو شود.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *