نماینده افعانستان در سازمان ملل حملات پاکستان را محکوم کرد

نصیراحمد فایق؛ نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد، حملات هوایی مرگبار پاکستان بر افغانستان را تقبیح کرده و آن را تجاوز علیه تمامیت ارضی کشور و نقض آشکار قوانین جهانی خوانده‌است.

به گزارش کابل۲۴، نماینده افغانستان در سازمان ملل، شب گذشته (شنبه ۲۷ حمل) با نشر اعلامیه‌ای حمله‌های هوایی پاکستان بر خوست و کنر را که باعث کشته‌شدن بیش از ۴۰ نفر از جمله شماری غیرنظامی شده، شدیدا تقبیح کرده و آن را یک جنایت بشری و نقص آشکار قوانین بین‌المللی خوانده‌است.

آقای فایق گفته‌است که حمله‌های راکتی نظامیان پاکستان در ولایت شرقی افغانستان در ۲۰ سال گذشته باعث تلفات زیاد افراد ملکی و بی‌جا شدن مردم شده‌است.

او از دولت پاکستان خواسته که فورا به این حمله‌ها پایان داده و به تمامیت ارضی افغانستان احترام بگزارد.

در همین حال، ‏حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین نیز حملات نظامی پاکستانی بر ولایت‌های کنر و خوست را محکوم کرده و آن را خلاف اصول بین‌المللی، نقض حاکمیت ملی افغانستان و جنایت بشری دانسته‌است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه طالبان منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل را در پیوند به حمله‌های هوایی نیروهای این کشور در ولایت‌های خوست و کنر احضار کرده و از وی خواسته که باید جلو چنین حمله‌ها گرفته شود.

این در حالی است که در حمله‌های دیروز هواپیماهای پاکستانی بر ولسوالی سپېرې ولایت خوست بیش از ۴۰ تن جا باخت و در حمله‌های مشابه در ولایت کنر نیز پنج زن و کودک کشته شدند.

ولایات کنر، نورستان و برخی دیگر از ولایات مرزی کشور همواره هدف حملات راکتی و توپخانه‌ای ارتش پاکستان بوده‌است. پاکستان در گذشته ادعا کرده که طالبان پاکستانی با حمایت دولت پیشین افغانستان در مناطق مرزی و ساحات کوهستانی این ولایت، پایگاه و اردوگاه دارند و از آن‌جا حملاتی را علیه آن کشور سازمان‌دهی می‌کنند.

دولت پیشین کابل اما این اتهامات و ادعاها را رد می‌کرد. کابل حتی برای توقف حملات پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد؛ اما این شکایت هرگز به نتیجه نرسید.

در زمان طالبان نیز تنش‌های مرزی میان دوطرف ادامه پیدا کرد و بارها گزارش‌هایی درباره درگیری مرزبانان طالبان و ارتش پاکستان، منتشر شد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *