هفته هنر و فرهنگ، انبوه جشنواره ها، مرگ شاعر

هفته با آلودگی هوا همراه بود تا آخرین روزش که آسمان آبی شد و نفسی کشید پایتخت. آخرین هفته در عین حال یادآور روزی بود در ۴۲ سال پیش که آخرین پادشاه با چشمانی گریان از ایران رفت. این روز با ادبیاتی گونه گون در رسانه های داخل و خارج از کشور منعکس شد.

هر سال در چنین روزهایی فروش کتاب هایی که درباره انقلاب ۵۷ نوشته یا ترجمه شده است، بیشتر می شود گرچه امسال همزمان با این روز، وزارت ارشاد اسلامی از صدور مجوز برای چاپ کتاب «شاه کشتار نکرد» نوشته صادق زیباکلام استاد دانشگاه خودداری کرد.

یک بررسی جامع از میزان کتابخوانی و فروش کتاب فارسی (چاپی و دیجیتال) نشان داد که چاپ و انتشار کتاب های دینی که اکثر آن ها به هزینه نهادهای مذهبی دولتی شکل می گیرد در طول ده سال، ۸۳ درصد رشد کرده است. همین بررسی نشان می دهد کتاب های نشر خصوصی با وجود گرانی بهای آن، با دو محتوا (تاریخ معاصر و روانشناسی) بیشتر «خوانده شده». یک بررسی صورت گرفته در دانشگاه فردوسی مشهد هم نشان داده است که کتاب های مربوط به حقوق زنان و مجازات های اسلامی نیز خریداران و خوانندگان بسیار دارد.

یک گروه فیلمبرداری که مشغول تهیه فیلمی در جاده برف زده هراز بودند گزارش دادند مسافران گریزپای انبوه شده در جاده های سپیدپوش رو به شمال، در کشمکش با ماموران یخزده درگیرند و «فیلم رمانتیک و نوستالژیک دارد تبدیل به یک کمدی جنایی می شود» همان لحظات بود که یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا آواز برداشت که ایهاالناس خطر پیک چهارم کرونا در راه است، با این بازگشایی ها و گشاده دستی ها اوضاع مانند اردیبهشت خواهد شد که آمار پایین آمد و زود مراکز آموزشی، رستوران ها و مراکز خرید باز شد، در نتیجه مرگ و میر به روزی ۵۰۰ رسید. غره نشوید که امروز آمار روزانه در ۸۳ مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *