واکنش امارت اسلامی به نشست ویانا: مردم دوباره فریب نمی‌خورند

دومین نشست ده‌ها چهره‌ مخالف امارت اسلامی در ویانا، پایتخت اتریش، با صدور اعلامیه‌ای پایان یافت. در همین حال، امارت اسلامی ضمن محکوم کردن این نشست گفت که این نشست‌ها و مخالفت‌های سیاسی به ضرر افغانستان است و مردم بار دیگر فریب نمی‌خورند.

مخالفان سیاسی طالبان در پایان نشستی در اتریش، خواهان لغو توافق‌نامه دوحه میان امریکا و طالبان شدند و از سازمان ملل نیز خواستند تا از هرگونه بحث در مورد به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی اجتناب کند؛ اما ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی، چهارشنبه‌شب، ۶ ثور، این‌گونه مخالفت‌های سیاسی را به ضرر افغانستان خواند.

سخنگوی امارت اسلامی گفت که نشست مخالفان سیاسی در ویانا به سود افغانستان نیست.

آقای مجاهد در مصاحبه‌اش با آریانانیوز در کابل گفت: «مردم افغانستان دوباره فریب آن‌ها را نمی‌خورند. آن‌ها چند تنی هستند که در پی منافع شخصی و حفظ مال و دارایی شخصی‌شان هستند. آن‌ها غم افغانستان را هم ندارند و مردم افغانستان هم به آن‌ها مهم نیست.»

او افزود: «امارت اسلامی منحیث یک حکومت و یک نظام در افغانستان کسانی را که بدخواه افغانستان باشند و با نیت بد هر جایی جمع شوند، نکوهش می‌کند و خواهان این است که دیگر هیچ گاه تلاش نکنند.»

نشست دوم ویانا با حضور چهره‌های مخالف امارت اسلامی، روز گذشته، با صدور اعلامیه‌‌ای پایان یافت.

در اعلامیه‌ این نشست همچنین اظهارات اخیر امینه محمد؛ معاون دبیرکل سازمان ملل در مورد «بحث بر سر گام‌های کوچک به سمت به رسمیت شناختن» امارت اسلامی «غیرمسئولانه» خوانده شده و از سازمان ملل خواسته شده تا در کنفرانسی که قرار است اول و دوم ماه می در دوحه برگزار می‌کند، «از هر گونه بحثی که منجر به تداوم حکومت امارت اسلامی و پیچیده‌تر شدن اوضاع افغانستان شود، خودداری کند.»

این در حالی است که قرار است نشست دوحه در ۱۱ و ۱۲ ثور به ابتکار امینه محمد؛ معاون دبیرکل سازمان ملل و به میزبانی این سازمان برگزار شود و در آن درباره راه‌های به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی بحث گردد.

احمد مسعود؛ رهبر «جبهه مقاومت ملی»، فوزیه کوفی؛ نماینده سابق مجلس افغانستان، رنگین دادفر سپنتا؛ وزیر خارجه سابق افغانستان و شمار زیادی دیگر از مخالفان امارت اسلامی در نشست دوم ویانا حضور داشتند.

نشست ویانا زودتر از موعد پارسال برگزار شده است. یکی از دلایل آن بحث‌هایی است که درباره احتمال نوعی تعامل جدی‌تر با امارت اسلامی بعد از حرف‌های امینه محمد مطرح شد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *