پیوند ریشه‌دار آوارگی با افغان‌ها؛ ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان در ترکیه حضور دارند

تعداد مهاجران افغان در ترکیه به بالاترین رقم رسیده و روزنامه گاردین گزارش داده که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان ۳۰۰ هزار مهاجر افغان در ترکیه به سر می‌برند.

آرشیف

به گزارش کابل۲۴، روزنامه گاردین روز گذشته (چهارشنبه، ۱۶ سنبله) با نشر گزارشی نوشت: ۳۰۰ هزار مهاجر افغان در ترکیه پناه برده و این افراد از طریق مسیرهای خطرناک و قاچاق به ترکیه رسیده‌اند.

کشور ترکیه در حال حاضر میزبان ۴ میلیون پناهجوی اکثرا سوری با چند صد هزار مهاجر افغان و ملیت‌های دیگر است.

این در حالی است که ارزش لیر نیز در ترکیه پایین آمده و شهروندان ترکیه نارضایتی خود را از حضور مهاجران سوری و افغان اعلام کرده‌اند. خشم مردم علیه پناهندگان در ترکیه تا جایی افزایش یافته که گرایشات دست راستی ضد مهاجرت به جریان اصلی سیاست هم نفوذ کرده‌است.

یکی از مخالفان سرسخت حضور مهاجران خارجی، نماینده راست‌گرا به نام اُمیت اوزداغ است.

او مدعی است که پناهجویان ارتشی متجاوز هستند که بخشی از یک توطئه بین‌المللی برای نابودی ملت ترکیه اند.

اگرچه حزب این نماینده راست‌گرا تازه‌تاسیس و همچنان حاشیه‌ای است؛ اما مانند سایر نقاط اروپا، سیاستمداران راست افراطی احزاب جریان اصلی را مجبور می‌کنند تا سیاست‌های عوام‌پسندانه‌تری را برای جلب رضایت افکار عمومی اتخاذ کنند.

در حال حاضر حتی برای افغان‌هایی که به طور قانونی وارد کشور ترکیه شده‌اند و می‌‌توانند ثابت کنند که درآمد خوبی دارند نیز دریافت کارت اقامت بسیار دشوار است.

با سخت‌شدن اقامت مهاجرین افغانستانی در ترکیه بسیاری از آنان با خطر دائمی اخراج از سوی این کشور روبه‌رو هستند.

در عین حال، ترکیه در چند ماه گذشته صدها پناهجوی افغانستانی را به افغانستان بازگرداننده است.

هرچند ترکیه ادعا دارد که برای بخش کلانی از این پناهجویان در کابل ایجاد شغل کرده‌است اما تورم و فقر در افغانستان سبب شده‌است که همچنان افغان‌ها راه کوچ و سفر پیش،گیرند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *