گروه بحران: اسلام آباد دنبال استفاده از نتایج جنگ نامطلوب افغانستان است

گروه بین‌المللی بحران می‌گوید که پاکستان سیاست دشواری را در افغانستان انتخاب کرده و تلاش دارد تا از نتایج نامطلوب جنگ افغانستان بهترین استفاده را ببرد.این گروه، روز جمعه، ۴ فبروری با نشر گزارش تازه خود گفته‌است اسلام‌آباد سال‌ها از طالبان حمایت کرد؛ اما ترجیح می‌داد قدرت را از طریق پیوستن به حکومتی به دست گیرد که شناسایی بین‌المللی و حمایت مالی بیرونی را با خود داشته‌باشد.

به گفته گروه بحران، تسلط نظامی طالبان و انزوای دیپلماتیک و اقتصادی متعاقب آن می‌تواند دولت جدید افغانستان را بیش از آن‌که سرمایه‌ای برای اسلام‌آباد باشد، به بار سنگینی مبدل سازد.

در این گزارش آمده‌است که بی ثباتی فزاینده و مشکلات اقتصادی می‌تواند موجی از شهروندان فقیر افغانستان را به جستجوی سرپناه به سمت پاکستان سوق دهد.

این گروه در گزارش خود می‌گوید اسلام‌آباد شاید روابط خود را با طالبان قطع نکند و از این رابطه به دقت برای سوق‌دادن طالبان به سوی دادن تعهدات به جامعه جهانی از جمله احترام به حقوق اساسی بشر و مبارزه با تروریزم استفاده کند.

طبق این گزارش، اتحاد اسلام‌آباد با طالبان می‌تواند روابط با ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را تیره کند. مهم‌تر از همه، شکست طالبان در اقدامی علیه شبه نظامیان پاکستانی که از خاک افغانستان فعالیت می‌کنند، می‌تواند امنیت داخلی پاکستان را به خطر بیاندازد.

گروه بین‌المللی بحران همچنین گفته‌است: «برای این‌که تندروها را در پاکستان جسارت نکند، اسلام‌آباد باید از پذیرش حکومت ظالمانه طالبان، به ویژه رفتارش با زنان، اجتناب کند. در عین حال، باید از روابط خود برای سوق‌دادن طالبان به سوی مصالحه در مورد حکومت‌داری و تعهدات ضد تروریسم استفاده کند.»

این گروه در ادامه گفته‌است که پاکستان که مدت‌ها رهبری طالبان را در اختیار داشت، می‌تواند به سرعت با مقامات جدید طالبان ارتباط برقرار کند؛ اما هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته‌است.

به گفته گروه بین‌المللی بحران، پاکستان به این دلیل تا هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته که به رسمیت‌شناختن تنها پاکستان بر روابط این کشور با کشورهای غربی از جمله امریکا تاثیر عمیق می‌گذارد و علاوه بر آن شناسایی تنها پاکستان نمی‌تواند به طالبان کمک کند تا راه برای به رسمیت شناختن آن‌ها از سوی کشورهای دیگر باز شود.

این گروه گفته‌است که پاکستان در صحنه بین‌المللی به شیوه‌های دیگر از آرمان طالبان دفاع می‌کند. از جمله در بیانیه‌های سیاسی، نشست‌های دوجانبه و در مجامع چندجانبه، اسلام‌آباد از قدرت‌های خارجی، به‌ویژه ایالات متحده و متحدان غربی آن می‌خواهد تا با طالبان تعامل کنند، تحریم‌های اقتصادی را لغو کنند و کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به کابل ارائه کنند.

طبق این گزارش، سیاست‌گذاران پاکستان هشدار می‎دهند که ادامه تحریم‌ها و توقف کمک‌های دونرها به سقوط اقتصادی کامل افغانستان خواهد انجامید و بحران موجود انسانی در این کشور را بیش از پیش تشدید خواهد کرد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *