۸۰ هزار کودک نتیجه ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تذکره می‌گیرند

رئیس سازمان طب عدلی در ایران اعلام کرد که تعیین هویت بیش از ۸۰ هزار کودک حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع غیرایرانی، با آزمایش ژنتیک صورت می‌گیرد.

به گزارش کابل۲۴ به نقل از روزنامه همشهری، عباس مسجدی آرانی گفت که در تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی، تخمین زده می‌شود یک میلیون جمعیت متاثر از این موضوع باشند.

قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سال ۱۳۹۸ تصویب شد و اکنون در مرحله اجرا قرار دارد. براساس آیین‌نامه اجرایی این قانون، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸سال باشد و همچنین هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و دارای بیش از ۱۸سال تمام است، می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت ایران باشد.

بر اساس قانون، سازمان طب عدلی در ایران مکلف به تهیه و تایید پروفایل ژنتیک این افراد است. براساس سرشماری وزارت رفاه، حدود نصف بچه‌های مادر ایرانی، ساکن سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و گلستان هستند.

عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان طب عدلی در سال ۱۳۹۹ هم درباره مشکلی که در انجام آزمایش ژنتیک برای تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، گفت: در حال حاضر مقرر شده از امکانات استان تهران به عنوان معین سیستان و بلوچستان در این زمینه استفاده شود.

آقای مسجدی آرانی ادامه داد: «اکنون آزمایش‌های تعیین هویت و ژنتیک فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدران خارجی در استان مازندران شروع شده است. در سیستان و بلوچستان با سرعت بیشتری در جریان بوده و در تهران هم در حال انجام است. در استان گلستان که امکانات آزمایشگاه ژنتیک وجود ندارد، نمونه ژنتیک افراد گرفته شده و به استان مازندران یا دیگر استان‌ها منتقل می‌شود.

دولت ایران می‌گوید نزدیک سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند. بخش کلان از مردان افغان زنان ایرانی دارند که هنوز نتوانسته اند هویت ایرانی داشته باشند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *