درگیری طالبان و نظامیان پاکستان در پکتیا

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای طالبان و نظامیان پاکستان در نقاط مرزی دو کشور، در ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا باهم درگیر شده‌اند.

به گزارش کابل۲۴، مسئولان محلی طالبان در ولایت پکتیا از درگیری بین دو کشور افغانستان و پاکستان در نقاط مرزی از اول صبح امروز یک‌شنبه (۲۸ حمل) خبر داده و گفته‌اند که در بخش‌هایی از خط دیورند در ولسوالی دند پتان درگیری صورت گرفته است.

خالق‌یار احمدزی؛ رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت پکتیا نیز گفته است که صبح امروز نظامیان پاکستان بر نیروهای طالبان تیراندازی کرده‌اند.

اما در مورد تلفات ناشی از این درگیری هنوز خبری منتشر نشده است.

تنش‌ها میان نیروهای طالبان و نظامیان پاکستان پس از حمله هوایی بامداد شنبه بر بخش‌هایی از ولایت‌های خوست و کنر، بالا گرفته که در آن حمله بیش از ۴۰ نظامی و غیر نظامی کشته و زخمی شدند.

وزارت خارجه‌ طالبان، روز شنبه (۲۷ حمل) با نشر خبرنامه‌‌ای گفت که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه از سفیر پاکستان خواسته است که هرچه سریع‌تر باید جلو چنین حملاتی گرفته شود.

در این دیدار «ملا شیرین آخوند» معاون وزیر دفاع طالبان نیز حضور داشته و مقامات هیات حاکمه طالبان با محکوم‌کردن حمله‌های اخیر پاکستان به خاک افغانستان خواهان پایان یافتن آن شدند.

در خبرنامه آمده است که متقی در این دیدار تاکید کرده که چنین حوادثی روابط افغانستان و پاکستان را تیره کرده و وضعیت دو کشور را بدتر خواهد کرد.

این در حالی‌ است که پیش‌تر پاکستان احمد شکیب؛ کادار سفارت طالبان در پاکستان را احضار کرده بود.

وزارت خارجه پاکستان ادعا کرده بود که تیراندازی تحریک طالبان پاکستانی از خاک افغانستان صورت گرفته و ازاین‌ رو خواهان برخورد قاطع با عاملان این قضیه شد.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان، مقام‌های این وزارت از افزایش تحریکات طالبان پاکستانی ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت خارجه پاکستان از آقای شکیب خواسته بود که از کابل بخواهد تماس‌های دوجانبه را برای جلوگیری از چنین تنش‌ها افزایش دهد.

صبح روز شنبه، نیروهای هوایی پاکستان بخش‌هایی از ولایت‌های خوست و کنر را بمباران کردند.

گزارش‌ها از خوست و کنر حاکی از آن است که در نتیجه این بمباران‌ها ۴۰ تن در خوست به شمول زنان‌ و‌ کودکان و ۵ کودک و یک زن در کنر کشته شده‌اند.

در ماه‌های اول قدرت‌گیری طالبان در کابل، آتش‌بسی یک‌ماهه میان طالبان پاکستانی و دولت اسلام‌آباد با میانجی‌گری سراج‌الدین حقانی؛ وزیر داخله طالبان برقرار شد؛ اما با پایان این دوره آتش‌بس، مذاکرات متوقف شد و حملات دوطرف علیه همدیگر ادامه پیدا کرد.

در تازه‌ترین مورد، درگیری بین نظامیان پاکستانی و تحریک طالبان پاکستان، در نزدیکی مرز افغانستان منجر به کشته‌شدن هفت سرباز ارتش آن کشور و چهار شورشی طالبان شده‌‌است.

بربنیاد بیانیه‌ای که روز جمعه (۲۶ حمل) از سوی ارتش پاکستان به نشر رسیده این کمین روز پنج‌شنبه در وزیرستان شمالی، در شمال غربی خیبر پختونخوا رخ داده‌است.

به گفته ارتش، ستیزه‌جویان طالبان در مسیر یک کاروان نظامی در یک پایگاه سابق تحریک طالبان پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان کمین کرده‌بودند که منجر به تیراندازی شدیدی شده و در نتیجه‌ آن هفت سرباز و چهار شورشی کشته شده‌اند.

پیش از این، عمران خان؛ نخست‌وزیر برکنارشده پاکستان، ادعا کرده‌بود که اعضای سه گروه «تروریستی» شامل داعش، طالبان پاکستان و ارتش آزاد‌ی‌بخش بلوچ از افغانستان وارد پاکستان می‌شوند و دست به عملیات تخریبی می‌زنند.

طالبان اما همواره ارتباط و حمایت از گروه‌های تروریستی را رد کرده و گفته‌اند که هیچ کشوری از خاک افغانستان، هدف حمله قرار نخواهد گرفت؛ موضعی که ظاهرا حتی از سوی پاکستان هم جدی گرفته نمی‌شود.

تنش در روابط طالبان و پاکستان در حالی‌ افزایش یافته که طالبان با تهران نیز دستخوش تنش‌های جدی شده‌اند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *