سیل در پروان ۱۸ کشته و ۱۶ زخمی برجای گذاشت

یک ارزیابی پنج روزه جمعیت هلال احمر افغانی نشان می‌دهد که سیلاب اخیر در ولسوالی‌های سیاه‌گرد و شینواری ولایت پروان جان ۱۸ تن را گرفته و ۱۶ نفر دیگر را زخمی کرده‌است.

به گزارش کابل۲۴، جمعیت هلال احمر افغانی، امروز دوشنبه، ۳۱ اسد در رشته توییتی نوشته‌است که در پی سیلاب‌های اخیر در پندقستان، یخ‌دره و خیشکو درو در ولسوالی سیاه‌گرد ولایت پروان ۱۳ نفر کشته و ۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته این نهاد، سیلاب اخیر در روستاهای این منطقه ۶۸ خانه را به طور کامل تخریب کرده و به ۲۳۹ خانه دیگر آسیب رسانده‌است.

همچنین حدود ۴۰ کیلومتر سرک، ۱۰۰ سربند، ۱۲ پلچک، ۲۱ پل، ۱۱ آسیاب، ۵۶ دکان، ۱۲۰ رأس مواشی، ۲۲۰۰۰ درخت و ۱۷۰۰ جریب زمین زراعتی نیز در این روستاها از بین رفته‌است.

جمعیت هلال احمر افزوده که در مجموع ۴۵۰ خانواده در ولسوالی سیاه‌گرد پروان بر اثر سیلاب‌ها آسیب دیده‌اند.

این نهاد همچنین گفته‌است که در قریه‌‌های تیکمر، تی کالا، خاک سنگ، شیوه، آب‌خانه، اشتر شهر، سرخ‌سنگ، درازگرد، دهن آستامه و آبگرد ولسوالی شینواری ولایت پروان هم ۵ نفر کشته و ۹ نفر دیگر بر اثر سیل، زخمی شده‌اند.

در این سیلاب، ۱۱۵ خانه به‌طور کلی و ۶۳ خانه دیگر نیمه تخریب، ۳۰ کیلومتر سرک‌های عمومی، ۱۲ کیلومتر سرک‌ فرعی، ۵۰ سربند، ۶۰ پل کوچک، ۳ پل بزرگ، ۲۴ پلچک، دو آسیاب، ۳۰ باب دکان، ۵۰۰ رأس مواشی، دو مسجد و صد هزار درخت میوه‌دار از بین رفته‌اند.

این نهاد همچنین گفته‌است که حدود یک هزار جریب زمین زراعتی نیز در این ولسوالی تخریب شده‌است.

این در حالی ‌است که در روزهای اخیر اکثر ولایات کشور شاهد سیل مرگبار بوده‌ که تلفات سنگین مالی و جانی بر جای گذاشته‌است.

در ولایت های خوست، کنر، پکتیا غزنی و… سیلاب دها‌ خانه را ویران و ده کشته برجای گذاشته است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *