سرکوب معترضین؛ اروپا علیه ایران تحریم وضع می‌کند

لورنس نورمن خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال از قول دیپلمات‌ها می‌گوید که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را به دلیل سرکوب اعتراضات شهروندان ایرانی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد کرد.

اعتراضات ایران

به گزارش کابل۲۴ به نقل از بی بی سی، شب گذشته جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به نمایندگی از دولت‌های عضو این اتحادیه با اشاره به سرکوب اعتراضات در ایران از سوی پولیس ایران گفته بود «برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه اعتراضات غیرخشونت‌آمیز، غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است. مردم در ایران مانند هر جای دیگر حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند. این حق باید در هر شرایطی تضمین شود.»

در بیانیه آقای بورل گفته است «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از مقامات ایرانی می‌خواهند که اصول مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را که ایران یکی از امضا کنندگان آن‌ها است، به درستی رعایت کنند.»

مسئول سیاست خارجی اتحایدیه اروپا گفته «از ایران انتظار داریم که فورا سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات را متوقف و دسترسی به اینترنت و همچنین جریان آزاد اطلاعات را تضمین کند. علاوه بر این، ما از ایران انتظار داریم که تعداد کشته‌ها و دستگیرشدگان را روشن کند، همه معترضان غیرخشونت‌آمیز را آزاد کند و روند مناسبی را برای همه بازداشت‌شدگان فراهم کند.»

آقای بورل در بیانیه خود خواسته تا جمهوری اسلامی ایران پرونده قتل مهسا امینی را «به درستی مورد بررسی قرار» دهد و عامل یا عوامل این قتل پاسخگو باشند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وعده داده که اتحادیه اروپا رسیدگی به موضوع قتل مهسا امینی و نحوه واکنش نیروهای امنیتی ایران به تظاهرات‌های بعد از آن را «برای بررسی همه گزینه‌هایی که در اختیار دارد» تا قبل از نشست بعدی شورای روابط خارجی، ادامه خواهد داد.

اعتراضات در ایران ایران نزدیک به ده روز است که شبانه روزی ادامه دارد و تاکنون بیش از ۵۰ نفر توسط پولیس ضد شورش ایران کشته شده‌اند و صد‌ها نفر دیگر بازداشت شده‌اند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *