همسایه‌های نگران؛ ایران هم نگران حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان است

معاون نمایندگی دایمی ایران در سازمان ملل متحد گفته که ظهور گروه‌های تروریستی در افغانستان، تهدید جدی برای این کشور، همسایگان، منطقه و جهان است.

زهرا ارشادی

به گزارش کابل۲۴، زهرا ارشادی، معاون نمایندگی دایمی ایران در سازمان ملل متحد، این مطلب را در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان کرده است.

خبرگزاری تسنیم ایران شام روز چهارشنبه، ۶ میزان، گزارش داده که خانم ارشادی ظهور گروه‌های تروریستی در افغانستان را نگران‌کننده خوانده است.

زهرا ارشادی همچنان تأکید کرده است که طالبان باید به تعهدات‌شان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان عمل کنند.

به گفته این مقام ایرانی، تنها تشکیل دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند تأمین حقوق‌ همه افغان‌ها را تضمین کند.

در چند روز اخیر اکثر کشورهاي همسایه افغانستان در سخنراني های نماینده شان در مقر سازمان ملل متحد از حضور گسترده گروهای تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

نگرانی معاون نمایندگی دایمی ایران در سازمان ملل از ظهور گروه‌های تروریستی در افغانستان زیر سلطه طالبان در حالی است که نخست‌وزیر پاکستان و وزیر خارجه تاجیکستان نیز در سخنرانی‌های‌شان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

پاکستان، تاجیکستان و اکنون ایران هر سه کشور در سازمان ملل از حضور گسترده گروهای تروریستی مثل داعش، القاعده و گروه‌های تندرو ازبکستانی در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند‌.

طالبان اما این گفته‌ها را “بی‌جا” می‌داند، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به گفته های وزیر خارجه تاجیکستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که گفته بود اوضاع افغانستان از کنترل طالبان خارج است و گروه های تروریستی در افغانستان حضور دارند واکنش نشان داد گفته: این‌نگرانی‌ها بی‌جا است.

بااین پاکستان، ایران و کشورهای آسیای میانه نسبت به گسترش تروریزم در افغانستان نگران هستند. نگرانی که طالبان آن را بی جا می‌داند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *