استرالیا اورشلیم غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا روز سه شنبه ۲۷ میزان اعلام کرد که تصمیم دولت پیشین استرالیا مبنی بر به‌رسمیت شناختن غرب اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) لغو شده است.

به گزارش کابل۲۴، وزیر خارجه استرالیا بر حل مسئله اورشلیم از راه گفتگو تاکید کرد و اظهار داشت که استرالیا از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و طرح دو کشور اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند.

پس از آن‌که دونالد ترامپ ریس جمهور پیشین امریکا درسال ۲۰۰۸ اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت امریکا را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کرد، استرالیا با نخست وزیری اسکات موریسون در کنار هندوراس، گواتمالا و کوزوو یکی از چهار کشوری بود که با پیروی از تصمیم ترامپ اورشلیم غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و تصمیم گرفت سفارت اش را از تل‌آویو به غرب اورشلیم منتقل کند.

اما به دلیل مخالفت های داخلی و نارضایتی کشورهای چون مالزیا و اندونزیا که رابطه‌ی نزدیک تجاری با استرالیا دارند انتقال سفارت علی‌رغم توافق، عملی نشد.

حزب کارگر استرالیا فعلا حاکم است در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، توافق دولت قبلی در مورد اورشلیم را لغو می‌کند و از انتقال سفارت جلوگیری می‌کند. وعده‌ی که با پیروزی حزب کارگر در بهار امسال و اظهارت دیروز خانم وانگ بلاخره عملی شد.

تصمیم جدید دولت استرالیا با اعتراض اسرائیل و استقبال فلسطین همراه شد. وزارت خارجه اسرائیل با نشر اعلامیه‌ای موضع دولت استرالیا را ناامید کننده خواند و با احضار سفیر این کشور در اسرائیل خشم و نارضایتی خود را ابراز داشت. اما در فلسطین احزاب و گروه های مختلف از جمله جنبش حماس از این تصمیم استرالیا استقبال کردند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *