ترکیه در پنج ولایت کشور مدرسه دینی می‌سازد

وزارت معارف حکومت طالبان، اعلام کرده است که یک نهاد ترکی در پنج ولایت کشور پنج مدرسه‌ی دینی می‌سازد.

به گزهرش کابل۲۴، وزارت معارف طالبان امروز (شنبه، ۷ عقرب) در رشته‌تویتی نوشته که این وزارت و بنیاد خیریه‌ی «ایدیف» کشور ترکیه، تفاهم‌نامه‌ی ساخت پنج مدرسه‌ی دینی را که قرار است در پنج ولایت کشور از سوی این نهاد ساخته شود، امضا کردند.

تفاهم‌نامه‌ی ساخت این مدرسه‌ها میان حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف و محمد توران، مسئول نهاد «ایدیف» امضا شده است.

وزارت معارف نوشته که در هنگام امضای این تفاهم‌نامه، سرپرست این وزارت ساخت پنج مدرسه از سوی بنیاد خیریه‌ی «ایدیف» را یک اقدام بزرگ خوانده و از نهاد یادشده سپاس‌گزاری کرده است.

سرپرست وزارت معارف طالبان به مسئولان بنیاد خیریه‌ی «ایدیف» اطمینان داده است که این وزارت تمام سهولت‌ها را به خاطر تطبیق این پروژه‌ها فراهم می‌کند.

وزارت معارف گفته که قرار است بنیاد ترکی بر مبنای این تفاهم‌نامه پنج مدرسه‌ی دینی را در پنج ولایت کشور که هر مدرسه دارای چهار صنف درسی، دیوار احاطه، مسجد، سیستم آب آشامیدنی و دیگر تسهیلات ضروری می‌باشد، بسازد.

هزینه‌ی ساخت این مدرسه‌ها ۲۵ هزار دالر امریکایی تخمین شده که از سوی بنیاد خیریه‌ی «ایدیف» تمویل می‌شود.

پس از روی کارآمدن مجدد طالبان، ترکیه تلاش کرده‌است روابط خوبی با این گروه ایجاد کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اوایل به قدرت رسیدن طالبان گفته بود که او ممکن است با ما هیبت الله رهبر طالبان دیدار کند.

ترکیه در تلاش بود تا مدیریت میدان هوایی کابل را به بنده بگیرد، با گذشت بیش از یک‌ سال از قدرت گیری طالبان ظاهرا ترکیه نتوانسته‌است جای قطر و امارات متحده عربی را در این رقابت بگیرد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *