پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل

ائتلاف به رهبری نتانیاهو با کسب 64 کرسی از 120 کرسی کنست پیروز انتخابات پارلمانی اسرائیل اعلام شد.

به گزارش کابل۲۴؛ کمیسیون انتخابات اسرائیل با اعلام نتایج نهايی پیروزی ائتلاف به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق این کشور در انتخابات کنست اسرائیل را اعلام کرد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل پنج‌شنبه 12 آبان در تماس تلفنی با بنیامین‌نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت.

او خطاب به‌نتانیاهو گفت: «کشور اسرائیل بالاتر از همه ملاحظات سیاسی است، برای شما آرزوی موفقیت دارم».

بنا بر نتایج اعلام شده 71.3 درصد از رای‌دهندگان اسرائیلی در این انتخابات شرکت کرده که در آن ائتلاف به رهبری‌نتانیاهو 64 کرسی از 120 کرسی کنست را به دست آورده است.

در حالی که نتانیاهو برای پیروزی و تشکیل دولت جدید به حداقل 61 کرسی نیاز داشت اکنون اما به‌نظر می‌رسد او ضمن پیروزی با کسب 64 کرسی از موقعیت بهتری برخوردار شده است.

نتانیاهو سال گذشته پس از تشکیل دولت نفتالی بنت و یائیر لاپید پست نخست‌وزیری را ترک کرد.

نتانیاهو پس از هفته‌ها مبارزات انتخاباتی و در انتظار اعلام نتایج نهایی با صدایی گرفته به هواداران شادمان خود در ستاد انتخاباتی حزب خود گفت: « در آستانه یک پیروزی بسیار بزرگ هستیم».

اتحاد آتی نتانیاهو با ایتامار بن گویر، متعصب ملی‌گرا، فلسطینی‌ها و اعضای اقلیت عرب اسرائیل را نگران کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن چنین نگرانی‌هایی دارد یا خیر، از اظهار نظر خودداری کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با دولت اسرائیل بر اساس منافع و ارزش‌های مشترک خود هستیم.

در دولت‌های قبلی اسرائیل، نتانیاهو در محاصره جناح راست قرار داشت و در عین حال موفق شد روابط خود را با تعدادی از کشورهای عربی عادی کند و رشد اقتصادی را رهبری کند.

لاپید و نتانیاهو

نتانیاهو همچنین در رویارویی علنی با ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای ایران صریح‌تر از دولت مستعفی بوده که روابط را با واشنگتن تیره کرده است.

بخش‌های عمده‌ای از کارنامه سیاسی نتانیاهو به رابطه گاهی طوفانی او با روسای جمهوری امریکا مانند اوباما و گاهی بسیار قوی مانند رابطه‌اش با دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق امریکا تعلق دارد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *