بریتانیا به‌خاطر کشته‌شدن دست‌کم ۶۴ کودک افغان غرامت پرداخته‌است

بر اساس معلومات دولت بریتانیا، این کشور به خاطر کشته‌شدن دست کم ۶۴ کودک در افغانستان غرامت پرداخته‌است.

به گزازش کابل۲۴ به نقل از بی بی سی، این کودکان بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ در رشته عملیاتی کشته شده‌اند که نیروهای بریتانیایی دخیل بودند.

آمار جدید تقریبا چهار برابر ارقامی است که قبلاً وزارت دفاع بریتانیا به آن اعتراف کرده بود.

براساس آمار پیشین وزارت دفاع بریتانیا،‌ پرداخت غرامت برای مرگ ۱۶ کودک به شکل رسمی تایید شده بود.

حملات هوایی و حوادث ناشی از تیراندازی متقابل از شایع‌ترین علل قربانی‌شدن این کودکان ذکر شده است.

مؤسسه خیریه «اقدام علیه خشونت مسلحانه» که این آمار به درخواست آن از سوی دولت بریتانیا داده شده، معتقد است که احتمالاً تعداد تلفات غیرنظامی ثبت‌شده توسط نیروهای بریتانیایی کمتر از آمار واقعی بوده است.

براساس همین معلومات، در مجموع از میان ۸۸۱ مورد ادعای غرامت برای مرگ، تنها یک چهارم آن از سوی بریتانیا پذیرفته شده و به آن‌ها غرامت پرداخته شده است.

یکی از مواردی که پذیرفته شده، مرگ هشت نفر از اعضای یک خانواده افغان بوده است که در یک حمله هوایی نیروهای ائتلاف به روستایی در ولسوالی ناوه هلمند در ماه می ۲۰۰۹کشته شدند.

معلومات منتشرشده نشان می‌دهد که بین سالهای ۲۰۰۶-۲۰۱۴ میلادی وزارت دفاع بریتانیا در مجموع ۶۸۸ هزار پوند (معادل حدود ۹۰۰ هزار دالر)، برای کشته شدن ۲۸۹ غیرنظامی افغان غرامت پرداخت کرده است.

«فاتو بنسوده» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در نوامبر سال ۲۰۱۷ و پس از تحقیقات اولیه در افغانستان که بیش از یک دهه به طول انجامید از قضات دیوان خواست تا تحقیقات گسترده‌ای را در افغانستان انجام دهند.

وی گفته است که اطلاعاتی درباره نیروهای نظامی و اطلاعاتی خارجی در افغانستان وجود دارد که مرتکب اعمال شکنجه، رفتارهای بی‌رحمانه، هتک حرمت افراد، تجاوز و خشونت جنسی علیه زندانیان مرتبط با جنگ در افغانستان و سایر مناطق و بطور عمده در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی شده‌اند.

فاتو بنسوده همچنین گفته است که طالبان و سایر گروههای شورشی در افغانستان از سال ۲۰۰۹ به بعد بیش از ۱۷ هزار غیرنظامی افغان را کشته‌اند که ۷ هزار مورد قتل هدفمند را نیز شامل می‌شود.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *