حکمتیار: نگران حمایت روسیه، ایران و هند از گروه‌های مخالف طالبان هستیم

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می‌گوید که نگران است کشور های روسیه، هند و ایران از گروه‌های مخالف طالبان حمایت کنند.

به گزارش کابل۲۴؛ آقای حکمتیار با اشاره به دیدار نماینده‌های روسیه، هند و ایران در حاشیه نشست مسکو گفت: «ما نگرانیم این سه کشور همان موضع را اتخاذ کنند که در حکومت قبلی طالبان داشتند و به پشتیبانی شان از این گروه‌ها تا هنگامی ادامه دادند که زمینه آمدن امریکا و ناتو به افغانستان مساعد شد.»

در حالی که شماری از مقام‌های کشورهای غربی و منطقه‌ای از گسترش فعالیت‌های گروه‌های القاعده و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

آقای حکمتیار سخنرانی و دیدگاه نمایندگان کشورهای اشتراک کننده در نشست مسکو را در باره گسترش فعالیت‌های گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان «اغراق آمیز» می‌خواند و می‌گوید در این باره تاکنون شواهدی در دست نیست.

هر چند ایجاد حکومت فراگیر از مهم‌ترین بخش‌های اعلامیه نشست مسکو بود اما گلبدین حکمتیار با انتقاد بر نبود حضور نماینده‌ای از طالبان و یا مخالفان طالبان ‌می‌گوید این اعلامیه برای تغییر وضعیت هیچ نقشی ندارد زیرا به گفته او حکومت فراگیر تکرار حکومت ائتلافی است که شهروندان افغانستان در بیست سال گذشته آن‌را تجربه کرده اند.

آقای حکمتیار می‌افزاید: «ما در همه دنیا هیچ کشوری را نیافتیم که از افغانستان و مردم افغانستان حمایت کند. حکومت طالبان امروز با همان وضعیت رو به رو است که زمانی مجاهدین رو به رو بودند.»

او تنها راه حل برای بحران کنونی در افغانستان را مذاکرات میان افغانان می‌داند.

آقای حکمتیار می‌گوید: «نسخه عملی این است که تمامی جناح‌های اثرگذار مذاکرات بین الافغانی را بی هیچ قید و شرط و بی هیچ خواست گروهی و قومی و بدون وساطت اجنبی در داخل افغانستان برگزار کنند.»

رهبر حزب اسلامی حکومت همه شمول را تکرار تجربه نشست بن می‌داند.

او بی آنکه نامی از جبهه مقاومت بگیرد، می‌گوید افرادی که در پنجشیر، اندراب و بخش‌هایی از بدخشان جنگیدند بگویند چه دست‌آوردی داشتند؟

نشست مسکو در شانزدهم ماه نوامبر با حضور نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، چین، هند، پاکستان و ایران در مسکو برگزار شد.

در این نشست هیچ نماینده‌ی از طالبان دعوت نشده‌بود.

ضمیر کابلوف عدم حضور نماینده طالبان در این نشست را عدم تعهد طالبان در باره تشکيل حکومت همه شمول و مبازره با تروریزم خوانده‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *