ترکیه ۶۶ هزار مهاجر افغانستانی را اخراج کرده‌است

از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۱۹ هزار و ۸۱۷ مهاجر غیرقانونی از ترکیه اخراج شده که ۶۶ هزار نفر از آنان افغانستانی و ۱۲ هزار و ۳۸۵ تن دیگر پاکستانی بوده‌اند.

به گزارش کابل۲۴ به نقل از آناتولی؛ اداره مهاجرت ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در فاصل ۵ روز (۱۶ تا ۲۲ دسامبر سال جاری) دست کم ۴ هزار مهاجر غیرقانونی دستگیر و از این کشور اخراج شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی نوشت ۱۳۸۱ تن از بازداشت‌شدگان دارای تابعیتی افغانستانی و ۱۰۱ تن پاکستانی و مابقی از دیگر کشور‌های خارجی هستند.
طبق این بیانیه؛ از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۱۹ هزار و ۸۱۷ مهاجر غیرقانونی از ترکیه اخراج شده که ۶۶ هزار نفر از آنان افغانستانی و ۱۲ هزار و ۳۸۵ تن دیگر پاکستانی بوده‌اند.

در ادامه همچنین آمده که دولت ترکیه از آغاز سال جاری تاکنون، مانع ورود ۲۷۴ هزار و ۳۱۱ مهاجر غیرقانونی شده است.

در همین حال، چندی پیش سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرده که ترکیه ‌ده‌ها هزار پناهجوی اهل افغانستان را در مرز زمینی این کشور به سمت ایران بازگردانده است و در نتیجه مهاجران بازگردانده شده را نیز ایران «مستقیماً به افغانستان اخراج می‌کند».

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده که در هر دو کشور ترکیه و ایران، تقاضای پناهجویان برای حمایت نادیده گرفته می‌شود.

در گزارش ۷۳ صفحه‌ای مستند-محور دیده‌بان حقوق بشر با عنوان «هیچ‌کس از من نپرسید چرا افغانستان را ترک کردم» آمده که ترکیه پس از تسلط طالبان در افغانستان در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، عقب‌ راندن پناهجویان و اخراج‌ آنها به افغانستان را افزایش داده است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین دریافته است که افغان‌های داخل ترکیه نیز اغلباً بازداشت می‌شوند و از ثبت نام آنها برای حمایت بین‌المللی جلوگیری می‌شود. همچنین به پناهجویانی که در معرض اخراج هستند، در بیشتر موارد فرصتی برای درخواست پناهندگی داده نمی‌شود.

سازمان‌های حقوق بشری بارها از ترکیه خواسته‌اند که روند اخراج مهاجران افغانستانی را متوقف کند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *