امریکا به اوکراین راکت دوربرد می‌دهد

به گفته دو مقام امریکایی مطلع، ایالات متحده در حال آماده‌سازی بیش از ۲ میلیارد دالر کمک نظامی به اوکراین است که انتظار می‌رود برای اولین بار شامل راکت‌ های دوربرد و همچنین مهمات و سلاح‌های دیگر باشد.

به گزارش کابل۲۴، این مقام‌ها به خبرگزاری رویترز گفتند، انتظار می‌رود این کمک‌ها طی روزهای آتی اعلام شود.

همچنین انتظار می‌رود که این کمک‌ها شامل تجهیزات پشتیبانی برای سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت، مهمات هدایت‌شونده دقیق و راکت ضد تانک جاولین باشد.

یکی از مقامات گفت که بخشی از این بسته که انتظار می‌رود ۱.۷۲۵ میلیارد دالر باشد، از صندوقی به نام ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) تامین می‌شود که به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا اجازه می‌دهد تا تسلیحات را از صنایع دریافت کند نه از ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده.

بودجه ابتکار کمک امنیتی اوکراین صرف خرید تسلیحات جدید از جمله «بمب با قطر کوچک پرتاب شده از زمین (GLSDB) ساخته شده توسط شرکت بوئینگ (BA.N) که برد آن ۹۴ مایل (۱۵۰ کیلومتر) است، اختصاص می‌یابد.

ایالات متحده درخواست اوکراین برای راکت ATACMS با برد ۱۸۵ مایل (۲۹۷ کیلومتر) را رد کرده است.

برد دوربردتر سرشی GLSDB می‌تواند به اوکراین اجازه دهد تا اهدافی را که دور از دسترس بوده‌اند، مورد اصابت قرار دهد و به او کمک کند تا با ایجاد اختلال در پشت خطوط روسیه، به ضدحمله خود ادامه دهد.

رویترز برای اولین بار در ماه نوامبر از پیشنهاد بوئینگ برای ارسال GLSDB برای اوکراین خبر داد.

در آن زمان انتظار می‌رفت GLSDB تا بهار در اوکراین باشد.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، ایالات متحده تقریباً ۲۷.۲ میلیارد دالر کمک امنیتی به اوکراین ارسال کرده است. روسیه این حمله را “عملیات ویژه” می‌خواند.

امریکا در چند ماه اخیر بسته های کمکی زیادی به اوکراین فرستاده است که شامل راکت های کوتاه برد، تانک و سلاح‌های پیش‌رفته فرستاده‌است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *